A Facebook jelenlétből számtalan módon lehet profitálni, az egyik ilyen mód természetesen a fizetett hirdetés. A fastcocreate.com azonban cikkében rámutatott arra, hogy az eddigi legjobb Facebook kampányok éppenséggel nem ennek köszönhetik sikerüket, sokkal inkább a kreativitásnak és a tehetségnek.
A Facebook megjelenése óta jócskán átformálta a hirdetésekről alkotott elképzeléseinket, és akik haladtak a korral, ki is tudták használni ennek előnyeit. Lássuk hát, melyik volt az az öt kampány, ami a leginkább és a legszélesebb körben volt hatással a felhasználókra!
Parking Wars
Talán kevesen emlékeznek erre a játékra, hiszen Magyarországon 2007-ben a Facebook még éppcsak bontogatta szárnyait, azonban az Area/Code ekkor rukkolt elő minden közösségi játékok ősatyjával, a Parking Wars-szal. A cég már korábban nevet szerzett magának egy, a Discovery Channel számára készített játékával, amiben a főszerepet valódi cápák kapták. A fejlesztők előtt így nyitva állt a kapu, mikor a Parking Wars játékkal előálltak, ami gyakorlatilag az első olyan játék volt, ahol a játék vírusszerű terjedését az ismerősök meghívására alapozták. Két hónap alatt körülbelül 400.000 felhasználó vonódott be így vagy úgy a játékba, a felhasználók száma pedig meg sem állt egészen másfél millióig.
Museum of me
Erre a kampányra már bizonyára jóval többen emlékezhetnek, hiszen 2011 nem is volt annyira régen. Az Intel és a japán Projector Inc. közös fejlesztése az i5 processzor promotálását tűzte ki célul, bár senki se érezze rosszul magát, ha nem ez maradt meg benne a kampánnyal kapcsolatosan. A felület Facebook-os bejelentkezést és üzenőfali tartalmaink használati engedélyét kérte, az engedélyezést követően pedig egy virtuális múzeumban találhattuk magunkat, ahol saját életünk fotóit és eseményeit láthattuk viszont a kiállítási termekben. A kapott adatokból az alkalmazás egy háromperces múzeumi sétára való anyagot dobott össze, melyet aztán szép aláfestő zenével kiegészítve tárt elénk. Ki ne emlékezne rá? Ha nem ugrik be, mi is volt ez, nézd meg az alábbi videót!
A Take This Lollipop kampány
Bátran állíthatjuk, hogy az egyik legérdekesebb Facebook kampány ez volt, kicsit horrorisztikus, kicsit tanmese jellegű, és mindenképpen szokatlan, sokkoló és hátborzongató. Természetesen ennél több nem is kellett ahhoz, hogy szinte mindenki kipróbálja az alkalmazást, ami a múzeumos megoldáshoz hasonlóan Facebook-os bejelentkezést kért, ami után egy kéjgyilkosra hajazó hapsit láthattunk a képernyőn, aki kitágult orrcimpákkal és izzadó tenyérrel mókolt valamit egy számítógép képernyőjén. És hogy mit? A mi adatlapunkat. Izgalommal lapozgatta végig a fotóinkat, mérte fel baráti körünket, közben szó szerint a monitort kaparta, majd hosszas tépelődés után kocsiba szállt és elindult felénk.
A kampány elsődleges célja az volt, hogy a felhasználók rádöbbenjenek, milyen sok adatot tesznek közzé magukról a Facebook-on, melyek adott esetben akár gonosz célokra is felhasználhatóak. Akárhogyan is, annyi bizonyos, hogy a kampányt követően valószínűleg sokan módosítottak adatvédelmi beállításaikon.
Burger King
A Burger King nagyon érdekes témát feszegetett kampányával: az online barátok vajon igazi barátok? A hamburger óriás arra igyekezett rávilágítani rajongói körében, hogy valószínűleg túl sok ismerőssel rendelkeznek. Legyünk őszinték magunkhoz: vajon a mi ismerőseink között hány olyan van, akinek az eltűnését észre sem vennénk a közösségi hálón? A Burger King erre alapozott, és be is jött neki: azt ajánlotta fel a rajongóinak, hogy minden 10 „feláldozott” barátért cserébe egy Whopper kupont ad nekik. A játékosoknak nem volt más dolga, mint minden egyes kuponért beáldozni (törölni) 10 ismerőst. És hogy mennyit töröltek összesen? A nagyon rövid ideig futó kampány ideje alatt több mint 200.000 „baráti kapcsolat” szakadt meg!
IKEA bemutatóterem
Az IKEA megoldásai nem csak offline-ban zseniálisan egyszerűek, de a weben sem kispályáznak. Egy olyan kampányt készítettek Facebook-ra, ami már-már felháborítóan és röhejesen egyszerű, ráadásul az előkészítése egy fillérjükbe sem került. Feltették maguknak a kérdést, hogy kitaláljanak valami újat, vagy használják inkább a jól bevált régit? Az utóbbi mellett döntöttek, s nemes egyszerűséggel a Facebook meglévő, működő, népszerű funkcióját: a fotón való bejelölést használták kampányuk terjesztéséhez. A kampány ráadásul nem az IKEA oldalán, hanem az újonnan nyíló üzlet vezetőjének privát profil oldalán futott. Gordon Gustavsson létrehozott egy fotóalbumot 12 berendezett IKEA bemutatóterem fotójával, majd arra kérte az embereket, hogy jelöljék magukat a rajta szereplő bútorokra vagy kiegészítőkre. Az elsőként magát bejelölő felhasználók megnyerték azt a tárgyat, amin a nevük szerepelt. Hogy mitől volt zseniális a kampány? Attól, hogy ez a sok száz, majd később sok ezer felhasználó mind megjelenítette saját hírfolyamában az interakciót, így a „játék” hihetetlenül gyorsan, ugyanakkor teljesen természetes módon, mindenféle marketing vagy anyagi ráhatás nélkül terjedt el. Hatása óriási volt, lebonyolításával két dolog vált egyértelművé: hogy a közösségi média ereje valóban olyan hatalmas, amivel számolni kell, és hogy a felhasználók bevonása egy ügyes kampány legbrutálisabb hajtóereje lehet.
Szerinted melyik volt a legemlékezetesebb?