Az új Facebook algoritmus új módszerrel vesz fel a harcot a clickbait-bejegyzések ellen.

Clickbait

A Facebook először 2013-ban vezetett be új algoritmust, melynek célja az volt, hogy ismét a minőségi tartalmak kerüljenek előtérbe az oldalon a clickbait-tartalmak helyett. 2014-ben kezdték el mérni, hogy az emberek mennyi időt töltenek egy-egy átkattintott hírrel és hogy az átkattintás után mennyi idővel tértek vissza a Facebookra – ugyebár egy valóban tartalmas cikk elolvasása több időt visz igénybe, mint egy információt ígérő, de információt nem igazán biztosító clickbait cikké.

A mérések viszont nem jártak sikerrel és a felhasználók továbbra is sokat panaszkodtak a Facebook-hírfolyamot elöntő clickbait-tartalmak miatt – a social media platform állítása napi több tízezer bejelentés érkezik.

A clickbait-cikkeket mostantól viszont legfeltűnőbb pontjuknál fogják megfogni: címüknél. A Facebook mostantól clickbaitként fogja érzékelni azokat a cikkeket, melyek címe nem tüntet fel olyan információt, amivel teljesen megértenénk a cikket (pl.: A “Nem fogod elhinni, mire készül a híres social media-platform” – Mire készül? Melyik portál pontosan?) vagy a cikk címe félrevezető feltételezéseket kreál az olvasóban (Ez a social media-óriás teljesen megváltozik?!” – Nem, csak a feed változik meg minimálisan).

Ha a Facebook algoritmusa egy-egy cikket clickbaitnek könyvel el és egy oldalról – vagy akár egy személytől – több ilyen tartalom érkezik, az oldalak vagy személyek bejegyzései csak a newsfeed alján kapnak majd helyet.

A Facebook állítása szerint minden az arany középút betartásán múlik. Ha egy oldal napi egy ilyen tartalmat posztol, még nem kerül bajba, ám ha napi 50-et, akkor sokkal kevesebb megjelenése lesz a hírfolyamban.

A clickbait tartalmak népszerűsége jól láthatón süllyed. A Fractl és BuzzSumo egymillió posztot vizsgáló felmérésből kiderült – a felmérésről itt olvashatsz bővebben -, hogy míg 2014-ben az Upworthy és a ViralNova – a legfőbb clickbait-szolgáltatók – egy-egy posztja nagyjából átlagos 60 ezer megosztást kapott, ez az Upworthynél – mwly továbbra is a legtöbb megosztássa- rendelkező tartalomszolgáltató – 15 ezerre csökkent, a ViralNova pedig be sem került a 20 legjobb tartalomszolgáltató közé.

A Facebook a tartalomszolgáltatókat segítve közben egy guide-ot is kiadott arról, hogy kell olyan cikket készíteni, ami nem clickbait, mégis vonzó az emberek számára. A legfőbb pontok:

  • A címek informáljanak, ne legyen bennük direkt kihagyott információ, mert a felhasználók azt szenzációhajhásznak és félrevezetőnek fogják gondolni.
  • A cím ne akarjon hamis elvárásokat támasztani az olvasóban.
  • A címek legyenek akkurátusak, ne kényszerítsék az embert arra, hogy klikkeljen egy információért, amit nem is biztos, hogy megkap, vagy nem azt kapja meg, amit elvár.

A Facebook legutóbbi algoritmusváltozásáról itt írtunk!

Forrás: Social Media Today