Növekedett a magyar média- és kommunikációs piac abszolút értékben tavaly, a járvány erőteljes jelenléte ellenére, a magyar médiaköltések egyharmada a globális digitális szereplőknél csapódott le – közölte a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) a társszövetségekkel, partnerekkel közös közleményben.
Az egyértelmű nyertesek a globális digitális platformok – például a Google, a Facebook – voltak, ahol a volumen 28,2 százalékkal növekedett 2021-ben 2020-hoz képest. A tartalmat itthon előállító, helyben adózó és hazai szabályok szerint működő magyar médiatulajdonosoknál realizálódó reklámbevételek növekedése abszolút értékben kisebb arányú volt, reálértéken a pandémia előtti 2019. évi szint alatt maradt 2021-ben is.
Gulyás János, az MRSZ elnöke a közleményben kiemelte, a média- és kommunikációs költések reálértéke 2021-ben elmaradt a 2019-es szinttől, a médiatorta szeleteinek összteljesítménye 2021-ben 2019-hez képest 0,2 százalékkal, a kommunikációs torta 11,1 százalékkal csökkent reálértéken. A 2020-ban kezdődő Covid-válság 2021-ben jelentősen befolyásolta, nehezítette a médiapiac és a kommunikációs vállalkozások többségének működését, teljesítményét – mutatott rá.
A közleményben ismertetik, hogy 2021-ben a teljes MRSZ Médiatorta 304,9 milliárd forint volt, összességében a korábbi évhez képest 19,5 százalékkal, 2019-hez képest kisebb mértékben, 17,9 százalékkal nőtt. Az MRSZ Médiatorta hazai média szeleteinél – televízió, lokális digitális tartalomszolgáltatók, sajtó, közterület, rádió, mozi – realizálódott reklámköltés 203,1 milliárd forintot tett ki.
Tavaly a magyar hirdetők online hirdetésekre költött reklámforintjainak 65,3 százaléka landolt a globális szereplőknél, 2020-ban 64,8 százalék, 2019-ben 62,4 százalék volt ez az arány. A televíziós 2021. évi reklámköltés 75 milliárd forintra rúgott, ami látványos, 17,1 százalékos növekedés 2020-hoz képest.
A sajtó reklámköltés 2021-ben 36,1 milliárd forintot tett ki, 2 százalékot csökkent 2020-hoz képest, de így is megőrizte helyezését a médiatortában.
A közterületi reklámköltés 2021-ben 24,5 milliárd forint, ami 20,1 százalékos növekedés 2020-hoz képest.
A tavalyi évi MRSZ kommunikációs torta 524,2 milliárd forint volt, 24 százalékkal nagyobb a 2020-as pandémiás mérethez viszonyítva, de a legutolsó koronavírus előtti évhez, 2019-hez képest csak 7,2 százalékot gyarapodott a volumene – írták a közleményben.
Forrás: MTI