A Facebook ma egy új iPhone alkalmazás érkezését jelentette be, ami a „Paper” névre hallgat. A korábbi pletykákkal ellentétben ez több, mint egy hírolvasó applikáció – ez konkrétan a Facebook újraálmodása. Amint egyszer használtad, valószínű, hogy a sztenderd Facebook alkalmazást többet nem akarod megnyitni. Habár nem ismétli meg a Facebook minden egyes funkcióját, van elég neki így is, amivel megfelelhet a legtöbb ember igényeinek. És egyszerűen minden csak sokkal, sokkal jobb benne – írja a The Verge.

facebook-paper-app-theverge-2_1020_large_verge_medium_landscape

A Paper fogja a megszokott Facebook hírfolyamot és újraépíti azt, mint képernyők magával ragadó, horizontálisan gördülő soraként. Új módot biztosít a Facebookon történő posztoláshoz (és a Paper alkalmazásában is) egy elegáns WYSIWYG (“what you see is what you get”) szerkesztővel, amely a Medium és a Svblte blogging rendszerek stílusát veszi kölcsön. Végül pedig, igen, egy új hírolvasó alkalmazás, amely a külsejének egy részét a Flipboardnak köszönheti. Kizárólag az USA-ban használt iPhone-okra érkezik február 3-án, egyelőre hirdetésmentesen.

Introducing Paper from Facebook on Vimeo.

A The Verge leült beszélgetni Mike Matas termékdizájnerrel és Michael Reckhow termékmenedzserrel a bejelentést illetően. Egyikük sem adott határozott választ arra, hogy a Paper az eredeti Facebook alkalmazás helyettesítőjeként szolgálna-e. Reckhow úgy fogalmazott, hogy „vannak eszközök, amelyekkel magas minőségű dolgokat lehet megosztani és olyanok is, amelyekkel a közönségedet érheted el”, de ezek gyakran nem egyeznek. „Úgy éreztük, nem kellene választanod az egyik és a másik között” – mondta.

Viszlát, gombok!

A Paper virtuálisan eltüntet minden gombot és más UI (user interface, azaz felhasználói felület) elemet, hogy minden státuszfrissítés, fotó és hírfolyam sztori teljes képernyőn jelenhessen meg. Ahhoz, hogy tudj tájékozódni benne, meg kell tanulnod pár gesztust, de az alkalmazás finoman emlékeztetni fog ezekre, ha megakadnál. A szélesebb fotók is megtekinthetőek a mobil megdöntésével, az UI elemek gyakran elhalványulnak és a hírsztorik pedig Twitter-szerű kártyákként prezentálódnak.

Mindez elsőre zavaró lehet, de a pozitív oldala, hogy az UI gyors és gördülékeny – köszönhetően a 9 hónapnak, amit a csapat az applikáció fejlesztésével töltött. Loren Brichter, a Letterpress és a Tweetie létrehozója, szintén részt vett a kódolásban. Az eredmény egy alkalmazás, amely családi vonásokat mutat a Facebook Home Android verziójával, de sokkal gyorsabb és több funkcióval is bír.

facebook-paper-app-theverge-1_560

A Paperben minden szekciónak van egy alap képernyője egy borítóképpel és kis kártyák listájával alul, amelyeket átgörgethetsz vagy „át is fúrhatsz”, vagyis egyesével lapozhatod tovább a kártyákat. Matas reméli, hogy ezt a felhasználók lassan teszik majd. „Tényleg azt akarjuk, hogy az emberek töltsenek vele egy kis időt és értékeljék a tartalmat”, mondja, „szinte úgy, mint amikor múzeumba mennek és minden egyes darabra szánnak egy kis időt.”

Új felhasználói élmény

Az UI filozófia szöges ellentétben áll azokkal a zajos, vertikális hírfolyamokkal, amelyekkel Twitteren és Facebookon találkozunk. Ez határozottan azt jelenti, hogy tovább fog tartani, ha át akarod rágni magadat a tartalmakon, de itt épp ez a lényeg. Ha viszont a hírek rabja vagy és az információkeresés ördöge, akkor a Paper neked talán túl nyugis lesz.

A hírolvasás felülete pontosan ugyanolyan kivéve, hogy a linkek automatikusan kicsi, Twitter-szerű médiakártyákká változnak, az adott publikáció brandingjével együtt. Ha felfelé húzod, hogy elolvasd a teljes sztorit, a forrásoldalra jutsz – nincs offline mód, mint amit egy több funkcióval megpakolt hírapplikációban találnál. Nem is adhatsz hozzá akármilyen oldalt, amit szeretnél, ahogyan egy hagyományos RSS olvasóban. Helyette a Facebook felbérelt egy tartalomkurátor csapatot, amely kiválogatja neked a sztorikat vagy egy tucatnyi kategóriában az alapvető hírektől a cuki állatokig.

A Paperben (és ezzel Facebookon) új típusú képernyőn komponálhatsz meg egy posztot. Megmutatja neked pontosan, hogyan néz majd ki a végső bejegyzés és Reckhow nem is félénk azon reményei kifejezését illetően, hogy a Papperre az emberek egy újfajta dologként fognak tekinteni – még annak ellenére is, hogy a mélyén futó csövek mégis csak a Facebookból indulnak ki. „Gondolj arra, amikor kijött az Instagram és hozta azt az újfajta megosztást” – magyarázza. A Facebook célja a Paperrel, hogy a sajátja legyen, nem csak a Facebookra való belépésnek egy másik módja.  Matas messzebbre megy és azt mondja, „ez egy publikálási eszköz, egy módja a nagyszerű tartalom publikálásának és megtekintésének”.

facebook-paper-app-theverge-3_560

Ez az első termék, ami kijött a Facebook Creative Labs nevű egységből, melynek feladata a cégben, hogy „új dolgokat fejlesszen és építsen”, magyarázza Reckhow. Ez azt is jelentheti, hogy a Paper lesz az egyike azoknak az „új és elköteleződésre ösztönző mobil élménytípusoknak”, amelyekről nemrég Mark Zuckerberg CEO beszélt. A kínos Snapchat-klón, a Poke bukása után a Facebook talán most közelebb van a helyes formula kitalálásához, különálló applikációit illetően. A Facebook tudja, hogy a mobil felhasználók ilyen alkalmazások felé mozdulnak el és maga is tervezi több létrehozását.

A Facebook egy új ikonhelyet akar a kezdőképernyődön

Ez feltehetőleg egy jó és talán egy szükséges dolog is. Felhasználói szemszögből nézve a Facebook jelenlegi alkalmazását tucatnyi opció, zeg-zug, repedés és funkció sújtja, amiket a legtöbb ember nem is használ. A legutóbbi „tab-centrikus” újratervezés kicsit segített leegyszerűsíteni a dolgokat, de nem volt radikális változás. A Facebooknak egymilliárdnyi felhasználója van, ezért bármilyen eltérést, amit tervez, tesztelés alá kell vetni – méghozzá körültekintően. Ez a típusú tesztelés pedig a kreatív dizájn útjába állhat. „Nem lehetsz innovatív, ha az az aggodalom terhel, hogy megzavarod azt, amit több száz millió vagy egy milliárd ember csinál”- mondja Reckhow.

A csapat „kreatív szabadságot akart, hogy túlléphessen azon, amit eddig csináltunk és, hogy ne kelljen aggódni amiatt, hogy hatással lesz-e a mutatókra az első napon”. Reckhow, Matas és a csapat számára a Paper kevésbé a Facebook alkalmazás helyettesítője, inkább egy lehetőség a cégnek arra, hogy kipróbáljon valami egészen eltérőt attól, amivel korrábban foglalkozott. És persze, hogy még egy ikont tegyen az iPhone-od kezdőképernyőjére.

Ha pedig a Paper helyet kap a kezdőoldaladon, egy másiknak feltehetőleg mennie kell. Sokak számára a Facebook lesz az elsődleges jelölt.