Az Amerikai Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága múlt héten két alkalommal tartott vitát az azonos neműek házasságának alkotmányos elfogadásáról. A Human Rights Campaign (HRC), azaz az Emberi Jogok Kampánya közben a maga módján harcolt az egyenlő esélyekért: vörösre festették a közösségi médiát – számolt be a Mashable, a The Next Web és az AllFacebook.

A HRC csapata, a legnagyobb lobbi szervezet, amely az LMBT (leszbikusok, melegek, biszexuálisok, transzneműek) jogokokért harcol, tudta, hogy történelmi pillanatokat fognak megélni az amerikaiak, amikor a Legfelsőbb Bíróság a házassághoz való egyenlő jogokról tárgyal majd. A tervezési szakaszban Anastasia Khoo, a HRC marketing igazgatója állt elő az ötlettel, hogy a szervezet ikonikussá váló, az egyenlőséget szimbolizáló logóját kékről pirosra fessék.

„A szín egyet jelent a szeretettel és számunkra ezek az ügyek is ezt jelentik” – nyilatkozta a Mashable-nek.

521351_557041480994353_1285747342_n

Március 25-én, keleti parti idő szerint hétfőn délután 1 órakor posztolta a HRC a logó piros verzióját Facebookon és arra kérte a támogatóit, hogy cseréljék le erre profilképeiket és osszák meg a kampányt családjaikkal és barátaikkal.

A logóváltást megelőzően a HRC már koncentrált a rajongók vizuális elérésére, infografikákat osztottak meg Facebookon és emailben üzentek a támogatóiknak, hogy biztosan megértessék velük, miért olyan jelentős a két vitanap. Khoo hozzátette, hogy a hírességek is sokat segítettek a piros logó mozgalmának elindításában. George Takei volt az egyik első közülük, aki megváltoztatta profilképét kedd reggel. Martha Stewart, Beyonce és olyan vállalatok, mint a Bud Light és a Bonobos is követték példáját.

„A szenátoroktól kezdve a közéleti személyiségeken át a hétköznapi civilekig mindenki közrejátszott” – mondta Khoo. „Azt gondolom, hogy ez azt üzenni annak a fiatalnak, aki elszigetelve és magányosan érzi magát, hogy vannak odakint emberek, akik szeretik őt. Amikor az egész internetet pirosra festik, ennek van jelentősége.”

480061_10101457206223875_78513365_n

A Facebook azt jelezte, hogy a kampány hatására az előző héthez képest 2,7 millióval többen változtatták meg profilképüket március 26-án (ekkor kezdte meg a Legfelsőbb Bíróság a kaliforniai „Proposition 8” javaslatot tárgyalni, majd csütörtökön a „Defense of Marriage Act”, azaz a Házasság Védelméről szóló határozat volt napirenden). Ez egészen pontosan 120 százalékkal több – pedig alaphelyzetben is az Államokban élő felhasználók milliói szokták frissíteni profilképüket – írja a The Next Web.

Az alábbi Facebook által készített grafikonból az is kiderül, ezt milyen gyakorisággal teszik. A szaggatott vonal jelzi a HRC kampány kezdetét, március 25-én 1 órakor.

488356_10151529090618415_1885945161_n

Az AllFacebook beszámolójából pedig azt is megtudjuk, hogy a 30 évhez közeliek voltak a legaktívabbak a logó terjesztésében március 26-án, szemben a többi korosztállyal. A következő bal oldali grafikonon a Facebook összehasonlította azokat, akik a kampány első napján változtatták meg a profilképüket (piros színnel jelölve) azokkal, akik ezt egy héttel korábban tették meg (feketével). A jobb oldali grafikon mutatja a március 26-án fotójukat lecserélők korosztályi eloszlását.

8350_10151529107048415_1020480957_n

Egy másik kérdés, ami felmerülhetett, hogy az Államokon belül hol találhatóak azok a felhasználók, akik megváltoztatták profilképeiket? A Facebook jóvoltából elkészült az alábbi térkép is, amelyből kiderül, hogy a sötétebb színnel jelölt területeken erősebben volt jelen a HRC kampány. S bár azt nehéz lenne megmondani, melyik megye támogatta azt a leginkább, a Facebook szerint Washtenaw (Michigan) a lista élére került. Itt a felhasználók 6,2 százaléka változtatta meg a profilképét a kampány hatására.

Ezen kívül Orange (Kalifornia), Durham (Észak-Karolina), Monroe (Indiana), Johnson (Iowa), Athens (Ohio), Dane (Wisconsin), Boulder (Kolorádó) és Travis (Texas) is élen járt. A Facebbok hozzátette, hogy ezek mind otthont adnak egyetemvárosoknak is, ezért nem meglepő, hogy itt intenzívebben terjedt a kampány – elvégre a főiskolai és egyetemi hallgatók igen aktívak tudnak lenni az interneten és Facebookon, különösen a közösséget érintő ügyekben, álláspontjuktól függetlenül.

733793_10151529094558415_1606351704_n

A Kalifornia államban megtalálható San Francisco és San Mateo megyék, melyek számos technológiával foglalkozó cégnek adnak otthont, köztük a Facebooknak is, szintén nagy százalékban mutathattak fel profilképüket lecserélőket. Így volt ez Washingtonban is, ahol a HRC főhadiszállása van, és amely egyike azon városoknak, ahol engedélyezik azonos neműek házasságkötését.

Ugyanakkor miközben korrelációt lehetett kimutatni a népsűrűség és a profilképfrissítések számának növekedése között, sok olyan nagyvárosban mint Los Angeles, Chicago és New York City, nem reagáltak olyan gyorsan a kampányra és lassabban mutatták ki támogatásukat (itt 2,4 és 2,9 százalék között mozgott a HRC támogatók száma).

Ez a kampány példája annak, hogy a Facebook képes mobilizálni és aktivistává tenni a felhasználókat.