A régi szép idők, mikor a videojátékok csak egy emberrablási ügyön dolgozó vízvezeték-szerelő szerepébe segítettek belebújni, végleg elmúltak.
A Microsoft május 23-án zöld mátrixfényektől izzó sajtótájékoztatóján mutatta be legújabb játékgépét. Bár a gép harmadik generációjáról van szó, a neve Xbox One, hisz a Microsoft a masinát a nappali középpontjának szánja, az egyetlen eszköznek, amire szükségünk van.
Gamerek millióit sikerült a cégnek magára haragítania, hisz játékokról nem esett sok szó. Helyette a TV-zés és médiafogyasztás új világába próbál a cég bevezetni minket, több-kevesebb sikerrel. A TV tetején egy térérzékelős kamera figyeli minden szavunkat és mozdulatunkat. Ezzel irányíthatjuk a gépet, válthatunk a csatornák között, akár hanggal, akár kézmozdulatokkal. Azonnal felvehetjük a kapcsolatot barátainkkal és teljesen személyre szabhatjuk, mit és hogyan akarunk nézni, és interakcióba is léphetünk műsorainkkal.
A Smart TV-k is sok hasonló dologra képesek, de az Xbox One igyekszik túltenni rajtuk. A gép arcfelismerő szoftvere képes lesz beazonosítani a felhasználót, így az ő profiljához tartozó játékokat és filmeket csak az ő jelenlétében tudja lejátszani. Sőt, az összes adat, amit a gép begyűjt, befut a Microsoft adatfelhőjébe.
Az iPhone Siri-jével sokan folytatunk mély beszélgetéseket az Életről, Világmindenségről meg Mindenről, és bár romantikus közeledéseinket egyelőre visszautasítja, egyértelműen látszik, hogy az adatfelhőben cseperedő kis gépelmék képesek tanulni.
„The more you interact with Xbox One, the more it gets to know you and learns what you like”. A legtöbb embernek a hideg fut a hátán a mondattól. De egy vérbeli reklámosnak alighanem felcsillan a szeme.
A SEO targetálás pontossága hamarosan a reklám minden területén a rendelkezésünkre áll. Sokat rohangál a néző a WC-re? Jöhet a gyógyszerreklám. A profil tulajdonosa folyton borostás. Itt egy jó borotva akció! Mindent tudni fogunk célzottjainkról, így az üzeneteinket is az igényeihez igazíthatjuk.
Az ilyen hírek hallatára sok reakciós elkezdi lobogtatni George Orwell 1984-ét és elkezd bunkert ásni valahol, messze a reklámok és az Xboxok fenyegetésétől.
De valójában a targetálás mindenki számára előnyös dolog. A reklám egyenesebb úton jut el azokhoz, akiknek szüksége van információra. Kevesebb tinédzser fiú fog tamponreklámokat végigszenvedni, és kevesebb néninek kell elviselnie a legújabb akciófilm trailerének lövöldözését. A reklámosok élete is izgalmasabb és szórakoztatóbb lesz, ahogy felfedezzük az új típusú TV nézésben rejlő lehetőségeket. Persze ha tévedek, és 50 év múlva a Microsoft vénuszi vibránium bányáiban találjuk magunkat, akkor mindent visszaszívok.
Gál Attila
Mediator Group