Ahogyan arról itt a Marketingmorzsákon is beszámoltunk sokan kritizálják a Facebookot amiatt, hogy politikai szereplők nyugodtan állíthatnak bejegyzéseikben valótlanságot, amennyiben mindezt fizetett politikai hirdetésben teszik. 

Hogy ez mit okozhat, azt Elizabeth Warren elnökjelölt mutatta meg, aki Facebook-hirdetésben írt arról, hogy Mark Zuckerberg személyesen támogatja Donald Trump újraválasztását, és ehhez egy olyan képet mellékelt, amin az elnök a Facebook elnökével találkozik. 

Warren olyan csapdát állított ezzel a Facebooknak, ami tökéletesen mutatja, mi a gond ezzel a gyakorlattal. Van egy hír, ami nem igaz, bár egyébként sokan sugdolóznak arról, hogy Zuckerberg Trumpnak kedvez az üzletpolitikájával, ezt erősíti az a kiszivárgott hangfelvétel is, amiben arról beszél, hogy a közösségi oldal működésére nagy veszélyt jelentene Warren trösztellenes politikája. Vagyis van egy teljesen hamis hír, aminek alapjában vannak hihető elemei, összepasszintva egy olyan fotóval, ami nem most készült, és nem ebben a témában találkoztak a szereplői, és egy olyan megosztó, akiben alapvetően bíznak az emberek. Az eredmény pedig az, hogy nagyon sokan készpénznek veszik a hirdetés tartalmát, és már kész is van a népbutító kamuhír, ami annyi emberhez jut el, amennyi elérést fizetnek. 

Warren azonnal közölte, hogy a hír nem igaz, csak így szeretné bemutatni, milyen veszélyes a Facebook gyakorlata. A közösségi oldal ennek ellenére kiáll a gyakorlata mellett, és kissé pikírt közleményükben a hirdetőkre tolták a felelősséget. Eszerint Warren döntése, hogy álhírekkel félrevezeti-e a választóit, nem a Facebooké. 

Forrás: The Guardian