A közösségi média egyik legnagyobb nyavalyája az utóbbi időkben, hogy töménytelen mennyiségű álhír terjed rajta. Legjobban ugye a Facebookot támadják ezzel, akik sem lenyelni, sem kiköpni nem tudják a vádakat, hol felháborítóan nyilatkoznak, hol azt ígérik, megtesznek mindent, hogy ne terjedjenek ennyi hülyeség a platformon. Persze az egyén felelőssége is, hogy ne osszon meg olyat, ami nem igaz, a kanadai Reginai Egyetem pszichológusai pedig érdekes adalékot szolgáltatnak ehhez a 2500 ember bevonásával készült igen komoly tanulmányukban.

Kiderült ugyanis, hogy sokan még akkor is simán megosztják az álhírt, ha tudják róla, hogy az nem igaz. Ehhez egyeznie kell a hírnek a saját meggyőződéséhez, tehát elég csak, hogy az a hír az ő pártpreferenciáinak megfelelő legyen, és megy is a share. A válaszadók 37,4 százaléka mondta azt, hogy ha az álhír egyezik a meggyőződésével, akkor tovább osztja. Viszont ha igaz volt a hír, de nem tudott vele azonosulni a megkérdezett, akkor már csak 24 százalék osztotta tovább.

A felmérés későbbi szakaszából viszont kiderült, hogy ha valamiről kiderült, hogy álhír, erősen leesett a megosztási kedv. És arra is rájöttek a tanulmány készítésekor, hogy már attól kevesebben fogják megosztani az álhírt, ha csak rákérdeznek náluk, hogy szerintük igaz-e az adott tartalom. Szóval helyzet valóban elkeserítő, de nem teljesen reménytelen.