A University of Cambridge kutatói kiderítették, hogy a Foursquare bejelentkezések New York–i adatai segíthetnek az üzleteknek kiválasztani a legjobb helyszínt egy új Starbucks, McDonald’s vagy Dunkin’ Donuts megnyitására – írja a Fastcolabs.com.

Eldönteni, hol épüljön fel az új kávézó vagy gyorsétterem, költséges és kockázatos. Hagyományosan a tervezők demográfiai, bevételi adatokat, a közeli üzletekre vonatkozó információkat gyűjtenek össze, ami szintén nem olcsó. A kiadások azonban meg szoktak térülni, mert amikor gyalogos forgalomról van szó, még néhány láb is sokat jelenthet.

3008621-poster-p-starbucks-uses-big-data-to-open-new-locations

„Nyiss meg egy kávézót az egyik utcasarkon és talán több száz vásárlód lesz! Nyisd meg néhány száz méterrel arrébb és lehet, hogy bezár pár hónapon belül!” – magyarázza Anastasios Noulas, a University of Cambridge kutatója, aki kollégáival közösen publikált egy tanulmányt, amiben kiemelik a közösség szerepét a legjobb üzleti helyszín kiválasztásában.

A szokásos földrajzi adatok mellett Noulas csapata látni akarta, hogy ha a Foursquare bejelentkezési adatok, kombinálva a megfelelő algoritmusokkal bekerülnek a mixbe, az segíthet-e a tervezőknek jobb helyszínek kiválasztásában. A csapat három láncra fókuszált New Yorkban: ez a Starbucks, a McDonald’s és a Dunkin’ Donuts.

Azzal kezdték a kutatást, hogy megnéztek olyan tényezőket, amelyek hatással lehetnek a gyalogos forgalomra, így például, hogy milyen más üzletek működnek az adott helyszín közelében, beleértve a konkurensek számát és hogy mennyire változatosak ezek a vállalkozások. Számoltak a közeli látnivalókkal is, amelyek segíthetnek bevonzani az ügyfeleket. Például a pályaudvart elhagyó emberek gyakran mennek be a Starbucksba egy kávéért, így az ilyen és ehhez hasonló tényezőket is figyelembe vették a helyszínek leírásakor.

3008621-inline-locations

Ezután következett a Foursquare, amelyet annak megértésére használtak, hogyan mozognak az emberek különböző helyszínek között. 620,932 Twitteren megosztott bejelentkezést vizsgáltak meg 5 hónapon keresztül (közel 25 százalékát az ez idő alatt született Foursquare bejelentkezéseknek), és így meg tudták határozni, ha egy teljes térség volt-e népszerű vagy csak egy adott helyszín; valamint megvizsgálták, miként mozognak a felhasználók egyik értékesítési pontról a másikra egy térségen belül vagy azon kívül. Minden azonosított tényező esetében a csapat pontszámot adott, amelyet arra használtak, hogy később rangsorolják a helyszíneket.

A különböző algoritmusok lefuttatásával tudták felállítani a végső rangsort, amelynek élén az optimális helyszín állt. Ezt azután összehasonlították a helyszínek valódi népszerűségével, amelyet a Foursquare bejelentkezések alapján mértek. Azt találták, hogy a bejelentkezésekből kirajzolódó minták minden egyes lánc esetében egyediek voltak.  A Starbucks helyszínek ötször több bejelentkezést gyűjtöttek, mint a McDonald’s és a Dunkin’ Donuts, amelyhez nyilván annak is köze van, hogy kétszer annyi üzlete van Manhattan környékén, mint a másik két márkának. Emellett nagyobb valószínűséggel volt megtalálható Starbucks vasútállomások közelében, mint a két gyorsétterem bármelyike.

Az is kiderült, hogy a Starbucks üzletek jobban teljesítenek, ha kisebb versennyel kell szembenézniük, így a versenyképesség volt a leginkább prediktív funkció az esetében. A bejövő forgalom, valamint az értékesítési területen kívülről érkező vásárlók jelentették a McDonald’s erősségét, akiknek vevői távolabbra is elutaznak egy hamburgerért. A Dunkin’ Donuts ügyfelei viszont leginkább egy frissítőre ugranak be egy vásárlókörút közben. Emellett a közeli üzletekben bejelentkező vásárlók száma volt még a legfontosabb tényező az étteremlánc számára.

3008621-inline-radius

Ezen különbségek ellenére a tanulmányban azt írják, hogy a hagyományos földrajzi és a Foursquare – alapú mobilitási tényezők kombinációja biztosította a legjobb előrejelzést mindhárom lánc esetében. Ezt a módszer használva a kutatók a Stabucks esetében 67 százalékos pontossággal választottak helyszínt, valamint 76 százalékos precizitással jósolták meg a legnépszerűbb helyszínek top 10 és a top 15 százalékát.

Azért ne gondold, hogy több üzletet vonzhatsz a környékedre pusztán azzal, hogy bejelentkezel valahol! Bár ezek az eredmények korrelálnak, úgy tűnik, van egy lehetséges hiba a kutatásban, méghozzá az, hogy a Foursquare bejelentkezéseket a helyszínek népszerűségének mérésére használták. A kutatók a tanulmányban azonban nem adnak bizonyítékot arra, hogy a bejelentkezések száma összességében lefordítható lenne a népszerűségükre.