A Google AdWords használata kiváló módja annak, hogy forgalmat hajts a weboldaladra. Mivel sokba kerülhet, ha nem megfelelően kezeled, a kampányok menedzselésének trükkje az, hogy a lehető legnagyobb befektetési megtérülést érd el. És ez mind attól függ, mennyire ismered az AdWords szolgáltatását és milyen okosan tudod kezelni a kampányaidat. A KISSmetrics bejegyzésében 10 top hibát tárgyal, amelyet gyakran vétenek az emberek a Google AdWords használatakor.
1. Nem megfelelően csoportosítod a kulcsszavakat.
Az egyik legnagyobb AdWords hiba, ha valaki nem használ hirdetéscsoportokat. Ahelyett, hogy a hirdetéseket csoportokba szegmentálnák hasonló típusú kulcsszavak köré, minden kulcsszót egy csoportba gyömöszölnek és ugyanazt a hirdetést mutatják mindenkinek.
A probléma ezzel az, hogy a megmutatott hirdetésnek passzolnia kellene a keresett kulcsszónak. Minél közelebbi az egyezés, annál valószínűbb, hogy az emberek rákattintanak a hirdetésre. Lássunk egy példát!
Az Apple sokféle terméket árul: laptopokat, asztali gépeket, tableteke, mp3 lejátszókat, és így tovább. Ha nem osztanák fel a termékeit különböző csoportokra, nem tudnának specifikus hirdetéseket mutatni az alapján, amire az emberek rákeresnek. Az Apple így hirdetécsoportokat használ minden termékére, hogy olyan konkrét címeket vethessenek be, mint „MacBook Pro” vagy „iPad Mini”, amikor a felhasználók rákeresnek a termékeikre.
Javaslat: A legjobb, ha egy hirdetésben nem használsz 20 kulcsszónál többet. Néha megúszhatod többel is, de ha ezt túlléped, az már általában annak a jele, hogy a hirdetésed nem illik eléggé a keresett kulcsszóhoz.
2. Nem a megfelelő kulcsszó egyezéseket használod.
A következő gyakori hiba, hogy a hirdetők nem a megfelelő kulcsszó egyezéseket használják, legyen szó általánosról, kifejezés – vagy a pontos egyezésről. Az Adwords ezekbe a kategóriákba sorolja azt, ahogyan a kulcsszavaid a kampányodban egyezésre találhatnak a felhasználók keresett kifejezéseivel. Ezen az oldalon még többet olvashatsz róluk, valamint egy releváns táblázatot is mutatunk, amelyet magyar nyelven itt érhetsz el!
Tehát miért fontos mindez? Azért, mert az egyezés típusa nagy hatással van a hirdetéseidre. Az általános egyezés például több benyomást kelt majd, de pontatlanabb is lesz, hiszen minden olyan kifejezésre is meg fog jelenni, amelyek nem pontosan egyeznek a termékeiddel vagy a hirdetéseddel.
Az érem másik oldala, hogy a kifejezés-és pontos egyezések gyakran magasabb konverziós arányt biztosítanak, de kevesebb impressziót, ami azt jelenti, hogy talán nem érsz el velük annyi embert, amennyi szükséges lenne.
Javaslat: Egy jó megközelítés, ha a pontos egyezésekkel kezdesz és utána bővíted a tárházadat a kifejezés- és általános egyezésekkel, amint szükséges. Másrészt viszont, ha így nem érsz el jó eredményeket, akkor bármikor átállhatsz arra, hogy csak utóbbiakat alkalmazod.
3. Nem használsz negatív kulcsszavakat.
Az AdWords lehetővé teszi, hogy negatív kulcsszavakat használj mint kizáró kifejezéseket, amelyek nem passzolnak a termékeidhez. Ezeket használhatod a kampány és a hirdetéscsoport szintjén is. Valamint, ha ki akarsz zárni egy szót egy adott hirdetéscsoportból, akkor megteheted a csoport szintjén, illetve, ha kivennél egyet ugyanígy a teljes kampányból, az is megoldható.
Javaslat: Annak érdekében, hogy megtaláld a szavakat, amelyeket ki kellene zárnod, bele kell ásnod magadat a Google Analyticsbe, hiszen ott részletesebb információkat találsz a specifikus kulcskifejezések kereséséről, mint az AdWordsben. Itt kattints az „Ügyfélszerzés”-re, majd az „AdWords”-re és az „Egyeztetett keresési lekérdezések”-re! Ezután klikk a „Lekérdezési egyezés típusa” szekcióra és aztán válaszd ki a megfelelő egyezést.
4. Jobban bízol a kreativitásodban, mint a számokban.
Ha szerelmes leszel a saját hirdetésedbe, az egy probléma. Illetve történhet ez így, de ha közben a számok nem téged igazolnak, akkor ott hiba történt.
Mindig tesztelned kell a szövegedet! Kipróbálhatsz különböző címeket, vagy ugyanazt, de más hirdetési szöveggel, vagy ugyanazt a szöveget más „call-to-action” felhívással. Így tudhatod meg, melyik működik a legjobban.
Javaslat: Tesztelj! Amint megvan a győztesed, dobd ki a vesztest és változtass a hirdetéseden! Csináld ezt addig, amíg elégedett nem vagy az eredményekkel. Magad is meglepődhetsz azon, hogy ez végül a konverziós arányok duplázódásához és a konverzióért általánosan fizetni kívánt összeg megfeleződéséhez vezethet.
5. Nem licitálsz a saját márkádra.
Sokan csak azt feltételezik, hogy nincs szükségük magukat hirdetni, mert a márkájuk már így is elöl áll a rangsorban. Ha viszont Te nem hirdeted magadat, mások megteszik. Fogják a márkád nevét egy hirdetési csoportban és arra targetálják a látogatókat. Igen, az organikus kifejezés tekintetében elsőként landolsz, de a konkurenciád felülteljesíthet.
A Dell itt például a „dell computer” (dell számítógép) keresési kifejezésre hirdet annak ellenére, hogy annál az első helyen áll a rangsorban.
Javaslat: Meg kell bizonyosodnod róla, hogy a legtöbbet hozod ki a márkanevedből, ami azt jelenti, hogy bizony költened kell a márkázott kifejezésekre is!
6. Nem ismered az ügyfeleid vásárlói élettartam értékét.
Kiszámoltad már a vevőid vásárlói élettartam értékét (LTV, azaz Lifetime Value)? Ha nem, nem tudhatod, mennyit költhetsz valójában. Ha az LTV értéked 10 dollár, az azt jelenti, hogy átlagosan 10 dollárt nyersz azon élettartam alatt, amíg a vevőiddel üzletelsz. Ha pedig 6 dollárt fizetsz egy ügyfél megszerzéséért, az rendben van, mert többet keresel ügyfelenként, mint amennyit költesz. Ha viszont az LTV értéked 4 dollár és 6-ot költesz ügyfélszerzés címén, idővel bezárhatod a boltot.
Javaslat: A KISSmetrics erről szóló infografikáját érdemes átnézned, ha nem tudod, hogyan számítsd ki az üzleted vásárlói élettartam értékét. Ha sikerült, ahhoz mérten menedzseld a kampányaidat!
7. Nem teszteled az optimális hirdetési pozíciót.
Ha a célod a márkázás javítása, jó ötlet az első két hirdetési hely egyikén megjelenni, de ha a legjobb eredményeket akarod elérni, néha jobb a 3-5. helyen állni, ugyanis ezekre hajlamosabbak rákattintani az emberek. Ez azért van, mert az első két helyen lévő hirdetésekre attól függetlenül kattintanak, hogy érdekli-e őket vagy sem.
Tesztelés nélkül azonban lehetetlen megmondani, hogy melyik hirdetési pozíció működik legjobban az üzleted számára. Néha az első kettő hoz eredményeket, néha a 3-4. biztosít nagyobb megtérülést.
Javaslat: Tesztelj, hogy megtaláld az optimális pozíciót azzal, hogy megemeled vagy csökkented az ajánlatodat a kattintás költségét illetően. Nézd meg, mi történik! Ha a Google egy 1-3 dolláros ajánlatot javasol, kezdj 1 dollárral, hogy lásd, mik az eredmények! Ha elég jók, talán nem is kell többet fizetned kattintásonként.
8. Nem tudod, kivel versenyzel.
Hiba, ha nem tudod, mely hirdetéseket használja a konkurencia. Ismerned kell azt, amivel versenyzel, az ellenfelek által használt kulcsszavakat és, hogy miként mutatnak a landing oldalaik.
Ami még jobb: képzeld magad az ügyfeled helyébe és nézd meg, melyik hirdetésre kattintanál rá leginkább! Ha pedig rákattintottál (habár javasolt más módszerek használata, nem olyan, amivel bevételhez juttatod a versenytársaidat), hasonlítsd össze az ő oldalukat a sajátoddal.
Az iSpionage lehetővé teszi, hogy etikusan kémkedj a konkurencia után, ezt az Amazon.com példája szemlélteti:
Javaslat: Nézd át a versenytársaid hirdetéseit, landing oldalait és vizsgáld meg, mi tanulható el ezekből! Ezután te is teszteld újra a sajátjaidat és ezt addig folytasd, amíg nem javulnak a konverziós arányaid.
9. Túl sokat vársz az AdWordstől.
Sokaknak nagyon kicsi a költségvetése és mégis azt várják, hogy óriási befutásuk lesz. Ha neked sincs sok költenivalód, nem lesz elegendő arra sem, hogy addig teszteld a hirdetéseidet, amíg nem teljesítenek jól. Tehát addig kell várnod, míg nem több pénzed lesz és ez egy idő után frusztrálni fog.
Javaslat: Indulj kellőképpen elegendő büdzsével, ami lehetővé teszi jelentős forgalom hajtását és időt ad a kampányaid tesztelésére és optimalizálására! Figyelj arra is, hogy elég időt adj a kampányoknak a teljesítésre és magadnak annak kitalálására, hogyan működik az AdWords és miként érheted el a legnagyobb megtérülést.
10. Nem a megfelelő termékhez vagy kategóriaoldalhoz vezeted a látogatókat.
Ez különösen vonatkozik az e-kereskedelmi oldalakra: sokszor mindenkit a kezdőoldalra irányítanak. Még ha az elég csinosra is sikerült, jobb, ha egy landing oldalra vagy egy termék, egy kategória oldalára vezeted a látogatókat, ahol közvetlenül láthatják az egyezést azzal a hirdetéssel, amire kattintottak.
Ha például valaki arra keres rá, hogy „báli ruha” (prom dress), akkor a DavidsBridal.com a hirdetésével a releváns oldalra vezeti az illetőt, nem pusztán a kezdőoldalra:
Javaslat: Bizonyosodj meg róla, hogy az emberek arra az oldalra érkeznek, ami egyezik a kattintott hirdetésben megnevezettel. Például, ha esküvővel kapcsolatos termékeket árulsz, hozz létre egy hirdetéscsoportot olyan témák köré, mint „koszorúslány ajándékok” vagy „vőfély ajándékok”. Majd vezesd az embereket a releváns kategória oldalakra a landing oldalad helyett, ahol mindenfelé kattintgatniuk kell, míg nem megtalálják a termékeket, amik érdeklik őket. Tesztelheted azt is, hogy közvetlenül egyéni termékoldalakra irányítod őket.