A LifeHacker cikkéből megtudhatod, hogyan szabadulhatsz meg a telemarketingesektől és miként spórolhattok meg rengeteg időt mindkettőtöknek.

629233120510248625

Hogyan kapnak el a telemarketingesek?

Nem minden cég működik egyformán, de a legtöbb ugyanazt a mintát követi. A sikeres telemarketingesek tudják, hogy 96% az esély arra, hogy visszautasítják őket. Ilyen szörnyű számok ismeretében könyörtelenül próbálkoznak majd, hogy vonalban tartsanak.

Attól függően, hogy melyik cég keres, több vagy kevesebb információt próbálhatnak beszerezni rólad. Bármilyen releváns adatot hozzáadhatnak a profilodhoz: email cím, a legjobb időpont a híváshoz, a termékről való véleményed. Ne mondj semmit a telemarketingesnek, hacsak nem akarod, hogy azokat leírja a profilodban!

Ha a hívó nem ér el, akkor a rendszerben megjelölik, hogy nem adtál választ és pár nap múlva újra próbálkoznak. Egyes cégek esetében ehhez elég az is, hogy 12 óra teljen el. Ha ilyen típusú agresszív kampánnyal van dolgod, talán jobb is, ha válaszolsz neki, ahelyett, hogy hagyod, hogy folyamatosan keressenek.

Ha sikerül beszédbe elegyedniük veled, igyekeznek a legtöbbet kihozni belőle. Egy jó telemarketinges a „három nem” szabályt követi: ne hagyd elmenni a vásárlót, amíg nem mondta ki azt, hogy „nem” háromszor a hívás közben! Ez a technika tényleg működik. Az első nem után az ügyfél gyakran kifut az okokból és meggyőzhetővé válik. A telemarketingesek próbálják vonalban tartani, ameddig csak lehet, mert végül le tudnak győzni és pénz kicsikarni belőled.

Ha pedig nem vásárolsz az első híváskor, a telemarketinges feljegyez mindent, amit mondtál és javasolni fog egy új időpontot a hívásra. Ez a kevés is aranyat ér nekik, hiszen megnövekszik az esélye annak, hogy a második alkalommal el tudnak adni neked valamit, miután már egyetértésre jutottatok.  Ez a folyamat hetekig is tarthat és néha azért végződik eladással, mert az illető személy egyszerűen nem akar több hívást fogadni az ügyben.

Mivel ronthatsz a helyzeten?

Sokan elkövetnek hibákat, amelyek egyszerűen csak még több telefonhoz vezetnek. Lássunk néhány dolgot, amit érdemes elkerülni:

  • Ne tedd le azonnal a telefont! Ezzel csak azt éred el, hogy a telemarketinges feljegyezi a hívás sikertelenségét, majd újra próbálkozik addig, amíg nem indul meg köztetek a beszélgetés.
  • Ne köteleződj el a telemarketingesek felé semmilyen módon! Ez csak fals reményt szolgáltat számukra és azt hiszik, már csak kicsit kell győzködniük és igazából érdekel Téged a termék. Ne tegyél fel kérdéseket! Ne kezdd el magyarázni, miért nem érdekel a termék! Ne mutass empátiát vagy bármilyen más emberi tulajdonságot!
  • Ne legyél irracionálisan dühös a telemarketingesre! Ne felejtsd el, a számítógép választott ki Téged, nem a hívó. Ha kiabálsz vele csak, mert korábban már kerestek, nem fogsz belőlük szimpátiát kiváltani. Valószínűleg csak feljegyzik, hogy nálad még tovább kell próbálkozniuk. Ha pedig Ő viselkedik illetlenül, kérheted, hogy a felettesével akarsz beszélni. Annak ellenére, hogy mit fognak mondani, minden kampány és üzlet esetében van egy felettes a hívó szobájában.
  • Ne tedd le a hívás közepén magyarázat nélkül a telefont! Ezzel valószínűleg csak azt éred el, hogy ismét felhívnak azzal a magyarázattal, hogy „szétkapcsoltak”. Ha nem válaszolsz nekik, megint keresni fognak.
  • Ne hagyd a telemarketingesnek, hogy visszahívjon máskor! Ha nem egy határozott „nem”-et mondasz neki, mindenképpen úgy értelmezi majd, hogy visszahívhat. Amikor azt mondod, „Ez nem a megfelelő alkalom.”, a telemarketinges csak annyit hall, „Hívj vissza később!”. Ha azt mondod, „Ne haragudjon, most nincs időm beszélgetni!”, annyit fog hallani, „Majd egy másik napon megveszem, amit kínál.”.

A telemarketingeseknek szó szerint van egy forgatókönyvük, amiből tudják, hogyan kell reagálniuk minden egyes visszautasításra, ezért minél kevésbé mutatsz elköteleződést feléjük, annál jobb nekik.

Hogyan állítsd meg a hívások áradatát?

A leghatékonyabb módszer, ha kimondod ezt az egyetlen mondatot: „Kérem, tegyen fel a ’ne hívják vissza’ listára!”. Ne azt mondd, hogy „Fel tudna tenni a listára, amin a visszahívást nem kérők nevei szerpelnek?” vagy azt, hogy „Nem akarok több ilyen hívást kapni.” Ilyen esetekben ugyanis csak meg fogják kérdezni, hogy miért. Legyél udvarias, de határozott! Ha mégis azt kérdik, miért vagy nem teszik meg azonnal, amit kérsz, maradj nyugodt és ismételd meg, „Azt akarom, hogy tegyen rá a visszahívást nem kérők listájára.”.

Amerikában létezik egy nemzeti lista a fogyasztók védelmére, amelyre ha feliratkozik valaki, illegális tevékenységnek számít, ha egy cég mégis megkeresi. Különösen, ha szóban is kérte ezt. A non-profit vállalkozásokra azonban ez sem vonatkozik. A legtöbb non-profit szervezet azonban szezonális kampányokat futtat, úgyhogy akár 3-11 hónapig is biztonságban lehetnek tőlük az emberek.

Azonban még a non-profitok esetében is előfordulhat, hogy nem tesznek eleget a kérésednek – ilyenkor is kérni kell egy felettest, akinek elmondod, hogy le akarsz kerülni a hívandók listájáról. Viszont ne felejtsd el, hogy egy másik telemarketingessel beszélhettél a korábbi alkalommal, aki nem vett le a listáról, így az újabb, ártatlan hívót hozhatod kínos helyzetbe a munkáltatójánál. Másrészt viszont ezzel már a menedzsernek kell bajlódnia, az Ő dolga az ügyfélszolgálati problémák elsimítása.

A telemarketingesektől való megszabadulás módszere nyilvánvalónak tűnhet, de a lényeg valójában a megközelítésben rejlik. A megfelelő szavak használatával és a fenti hibák elkerülésével elérheted, hogy a telefonáló képtelen legyen tovább „együtt dolgozni” veled. Az, ahogyan a válaszodat megfogalmazod, jelentheti a különbséget a között, hogy állandóan keresnek és a között, hogy egyszer s mindenkorra megszabadulsz a telemarketingesektől. Hozd meg a helyes döntéseket és többé nem fognak zaklatni!