Marta Vaszjuta egy átlagos 20 éves ukrán fiatal, aki szeret tiktokozni, és az elmúlt hétig pontosan olyan volt a TikTok profilja, mint a legtöbb korabelié. Videókat posztolt bulikról, barátairól, táncolgatott a dalaira. Mikor Oroszország megtámadta Ukrajnát, a barátainál volt Angliában, és rémülten figyelte az eseményeket. Majd egyik napról a másikra influenszerré vált.
A konfliktusról közzétett videóit milliók nézték meg, sok fiatalnak ő lett az ukrán hírek első számú forrása. Azt mondja, azt szeretné elérni, hogy az emberek megértsék, hogy ami Ukrajnában zajlik, az nem csak az ukránok, hanem mindenki problémája.
Ukrajnai ismerősei, és ismeretlenek videóit tölti fel, ellenőrzi a hitelességüket, és megosztja a híreket a követőivel, a bejegyzéseit pedig már milliók látták.
Sam Gregory a Witness programigazgatója, és azt vizsgálja, hogyan használják a közösségi médiát humanitárius válságok idején. Azt mondja, hogy a TikTok algoritmusa agresszíven témaalapú. Ez azt jelenti, hogy amennyiben elkezd érdeklődni egy felhasználó olyan videók iránt, ami Ukrajnából származik, vagy arról szól, akkor egyre több ilyen tartalmat dob fel. És ezzel együtt egyre több álhír is a felhasználók elé kerül.
Marta elismeri, hogy a tartalom ellenőrzése nehéz lehet. Még ha egy videó Ukrajnából származik is, és az emberek ukránul beszélnek, a videók akkor is az ország keleti részén 2014-ben kezdődött konfliktusból is származhatnak. És elismeri, hogy nem szakértő a videók ellenőrzésében. Ennek ellenére úgy véli, hogy egyesek szívesebben kapják híreiket a hozzá hasonló közösségi médiaforrásokból, mint a hagyományos hírcsatornákból.
„Néhány ember még a hivatásos újságírókban és az ellenőrzött forrásokban sem bízik meg” – mondja. Úgy véli, hogy mivel ő egy átlagos lány, ezért többen meg is bíznak abban, amiket közzétesz. A lány családja egyébként Ukrajnában van, ezért is gondolja úgy, hogy kénytelen tenni valamit, hogy segítsen, és megmutassa a háborút a fiatalabb közönségnek is.
Forrás: BBC