Kétféle probléma van, amit a dizájnerek megoldanak: a valósak és azok, amelyekről azt hiszik, hogy van az embereknek. A Coca-Cola új külsőt adott híres italának, amely az utóbbi kategóriába esik: egy olyan dobozról van szó, amely megmondja az embereknek, hogy a kólájuk hideg-e vagy sem. Először hat hónappal ezelőtt jelentkeztek vele, most pedig bárki számára megvásárolható – írja a Fastcodesign.com.
Az ötlet persze nem új, a MillerCoors tervezői már készítettek dobozokat, üvegeket és egyéb tárolóelemeket is ezzel a technológiával. A Coca-Cola esetében a dobozon látható jégkockák változtatják meg a színüket, hogy vizuális jelet adjanak a kólafogyasztónak.
Termokromatikus tintát használtak hozzá, egy színérzékeny festéket, amit a nagyobb márkák már régóta alkalmaznak csomagolási célokra. A Pizza Hut például azért, mert így a pizzás doboz meg tudta mutatni, hogy meleg volt-e a pizza, amikor kiszállították. A Mountain Dew is kísérletezett ezzel a festékkel: kiadtak egy limitált szériás dobozt hozzájárulva a legutóbbi Batman film kampányához, így azon a Sötét Lovag ismert szimbóluma változtatta a színét, ha megfelelően volt behűtve az ital.
Azonban valljuk be, ez nem más, mint rossz dizájn.
Eléggé nyilvánvaló, hogy a legtöbb esetben senkinek sem kell tudnia, hogy valami hideg vagy meleg (kivéve, ha a biztonságról van szó). A Coca-Cola ötlete magától értetődően abszurd. Nem várjuk el azt, hogy „lássuk” a hideget. Azt várjuk, hogy érezni fogjuk és a bőrünk pont erre lett kitalálva. Ha tudni akarjuk, hogy a kóla hideg-e vagy a pizza meleg-e, a természetes ösztönünk azt súgja, hogy érintsük meg. Erre valóak a kezeink.
A dizájn probléma, amelyről a Coca-Cola, a Mountain Dew és a Pizza Hut esetében is beszélhetünk, hogy adtak maguknak egy megoldandó feladatot: hogyan közvetítsék a termékük hőmérsékletét az embereknek érintés nélkül? Ez valójában egy nemes törekvés a maga módján, de valami azt súgja nekünk, hogy nem ezért költenek el milliókat ezek a cégek.