Szó szerint hideg zuhanyt vesznek a felhasználók.

Vírusszerűen terjednek a Facebookon és az Instagramon azok a videók, amiken a felhasználók jeges vízzel öntik le magukat. Meglepő, de a kezdeményezés jótékonyságból indult el. Így akarják ugyanis felhívni az emberek figyelmét az amiotrófiás laterálszklerózisra (ALS) – írja a Mashable. Az ALS a hazipatika.com leírása szerint az akaratlagosan mozgatható izmokat beidegző agyi és gerincvelői mozgató idegsejtek pusztulásával járó végzetes betegség. A beteg végül teljesen elveszíti mozgásképességét, majd a légzőizmai sem működnek. A betegség 1939-ben került az érdeklődés középpontjába, amikor végleg kettétörte a New York Yankees baseballcsapata híres tagjának, Lou Gehringnek a karrierjét. A betegség előfordulása 5 beteg 100 000 lakosra vetítve, ami Magyarország 10 milliós népességét alapul véve 500 új esetet jelent évente.

Azt, hogy a betegségre jeges vízzel hívják fel a figyelmet, Pete Frates, a Boston College baseball-játékosa találta ki, akinél 2012-ben diagnosztizálták az ALS-t. A “Quinn for the Win” nevű alapítvány Facebook-oldala is támogatja a kihívást, azzal megspékelve, hogy akik nem tudják a hideg zuhanyt abszolválni, azoknak át “kell” utalni 100 dollárt egy olyan szervezetnek, akik az ALS-ben szenvedő betegeket támogatják. Ez utóbbit persze nem veszik szigorúan, senkitől nem hajtották még be kényszerrel a pénzt.

Akik benne vannak az akcióban, azoknak a következőt kell tenniük:
1.) Szerezzenek egy vödör jéghideg vizet.
2.) Kérjék meg egy barátjukat, hogy kamerázzanak.
3.) Öntsék a fejükre a vizet.
4.) Posztolják a közösségi médiában, és kérjék meg három barátjukat, hogy teljesítsék a kihívást. A posztolás során az alábbi hashtagek használata ajánlott: #icebucketchallenge, #StrikeOutALS, #QuinnForTheWin.

Az ALS Egyesület szóvivője szerint egyébként a rendszer működik. Elmondása szerint négyszer annyi támogatást kaptak idén július 26. és augusztus 6. között, mint a tavalyi év ugyanezen időszakában. Sőt, az adományok összege auguszuts 4. és augusztus 6. között tízszer annyi volt, mint 2013-ban ugyanezekben a napokban.

A kezdeményezés mögé olyan híresség is beállt, mint a New England Patriots játékosa, Julian Edelman.