Egy új kutatás szerint, ha egy-egy ajánlatnál megjelenik az időkorlát, miszerint csak egy bizonyos rövid ideig él az akció, akkor a fogyasztók inkább nem veszik meg az adott terméket – derül ki egy frissen publikált kutatásból. 

Az idő szorítását bevetni, mint marketing eszközt, nem új találmány. A házaló ügynökök csak éppen akkor jártak a környéken, a remek ajánlattal telefonáló üzletkötőnél pedig a hívás alatt el kellett dönteni, hogy érdekes lehet-e az ajánlata, vagy ott a tipikus autó- és ingatlankereskedős szöveg, miszerint más komoly jelentkezők is vannak. Az internetes vásárlásoknál ki ne ismerné azt, amikor csak akkor jár kedvezmény, ha most azonnal rendel, vagy hogy a fogyasztón kívül még sokan nézik az ajánlatot, úgyhogy jobb ha igyekszik, mielőtt elfogy. 

Prof Robert Sugden és  dr Mengjie Wang, a Kelet-Anglia Egyetem kutatói és Prof Daniel Zizzo az ausztrál Queensland Egyetem kutatója tanulmányukban azt állítják, hogy ezek a taktikák kifejezetten visszásak, az emberek hajlamosabbak racionális döntéseket hozni, ha rájuk akarják kényszeríteni, hogy meggondolatlanul vágjanak bele egy üzletbe. 

Az alaptézis az volt, hogy az emberek a pszichológiai nyomás hatására szívesen választják azokat az ajánlatokat, amik időben korlátozottak. Azt gondolták, hogy ez azért lehet, mert nem szeretnének lemaradni a soha vissza nem térő lehetőségről, vagy egészen egyszerűen lusták tovább túrni az internetet más ajánlatokért. 

Azonban a kutatásból az derült ki, hogy minél kisebb az időbeli nyomás, azaz minél gyorsabban kellene dönteniük, annál valószínűbb, hogy hagyják az egészet, és inkább nem vesznek semmit. Legalábbis nem akkor rögtön. Prof Sugden szerint az egyértelműen kiderült, hogy a cégeknek nem amiatt érdemes mégis az időbeni korlátos akciókat választani, mert akkor hátha nem hoz racionális döntést a fogyasztó, hanem mert nem lesz ideje összehasonlítani más cégek ajánlatával. Az minden embernél más, hogy milyen időbeli korlátot tart nyomasztónak, de érdemes tisztában lenni azzal, hogy egy a fogyasztókra tolt pszichológiai nyomás nagyon egyszerűen elsülhet fordítva is. 

Forrás: ScienceDaily