Azt már eddig is egyértelmű volt, hogy a közösségi oldalak befolyásolják, milyen hírekhez jutnak hozzá a felhasználók, és mikor kerül az eléjük. A vádak szerint megosztottságot okoznak, és egyes csoportok hatékonyan használják ki, hogy téves információkkal, álhírekkel bombázzák a felhasználókat, ami további megosztottságot és zavartságot okoz, és egy rakás kérdést szül. Vajon most megosztottabb a társadalom, mint a közösségi média megszületése előtt, vagy csak szembetűnőbb az egész? Valóban több az álhír és a manipuláció, vagy egyszerűen csak hatékonyabban jut el széles rétegekhez az, ami előtte nem?
A Pew research többek között ezekre a kérdésekre is keresi a választ, és rendszeresen elemzi a közösségi média és a hírfogyasztás közti kapcsolatot. Legújabb kutatásában azt elemezte, hogy az amerikai emberek, hogyan jutnak hírekhez. Ehhez 11 178 ember szokásait és hírfogyasztását elemezték.
A kutatásból az derült ki, hogy 2021-ben csökkent azoknak a száma, akik rendszeresen a közösségi médiára támaszkodnak, a 2020-as adatokhoz képest csökkent a “ritkán” és a “gyakran” válaszok aránya is arra a kérdésre, hogy milyen gyakran olvas híreket a közösségi médiában. A visszaesés azonban alacsony, vagyis még mindig jelentős a hírfogyasztás a közösségi oldalakon. A legnépszerűbbek hírforrásnak még mindig a Facebook számít, illetve a Youtube-on is sokan keresnek híreket. Érdemes azonban azt is látni, hogy a Twitter-felhasználók körében a hírfogyasztás népszerű, hiába, hogy alapvetően kisebb az elérése, aki használja, azok viszont rendszeresen híreket olvasnak rajta. Azaz elérésben nem, de hírek szempontjából relevánsabb platform, mint a Facebook vagy a Youtube, már csak azért is, mert sok esetben akár az újságíróval is fel tudják venni a kapcsolatot és vitatkozni tudnak a témáról a platformon. Ugyanakkor a facebook vagy a Youtube több emberhez juttatja el a híreket, gyakran a manipulált álhíreket is.
Forrás: Social Media Today