Az eddig sem volt titok, hogy a Tiktokon nem csak a fiatalok vannak, hanem egyre jobban jön fel az idősebb korosztály is. Mostanában már annyira, hogy a márkák is felfigyeltek rájuk, és erről egy nagy összeállítást készített a New York Times is.

A TikTok egyre nagyobb teret hódít az idősebb felhasználók körében, így a márkák is érdekeltek lettek bennük – mondta Mae Karwowski, az Obviously nevű influencer marketing ügynökség alapítója, amely összeköti a vállalatokat a tartalomkészítőkkel. Ügynöksége az Amazonnal és másokkal együttműködve keresi az 55 év feletti TikTok influencereket.

Ezek az alkotók életvezetési tanácsok és divattippek megosztásával, főzéssel, unokákkal való interakcióval vagy egyszerűen vicceskedéssel aratták sikerüket – miközben termékeket reklámoztak.

„Az utóbbi időben az idősebb influencerek népszerűvé váltak” – mondta Karwowski. Az elmúlt 18 hónap során hozzátette: „valóban felgyorsult a jelenlétük növekedése”.

Az influencerek túlnyomó többsége számára az ezekből a megjelenésekből származó bevétel nem biztos, hogy elegendő a nyugdíjba vonuláshoz, de segíthet a későbbi pénzügyi helyzetének fellendítésében, és még plusz pénzt is adhat a befektetésekhez.

A 62 éves San Francisco-i Gym Tan, aki korábban a DKNY Jeans International elnökeként, nemrég pedig tanácsadóként dolgozott, nehezen talált vezetői pozíciót a divatiparban. Körülbelül 18 hónappal ezelőtt lánya, Mya Miller (23) azt javasolta, hogy Tan asszony ossza meg a napi ruháját – a közösségi média szóhasználatában OOTD-t – a TikTokon, hogy más módon kapcsolódjon a divatiparhoz.

A régi és a feltörekvő márkák egyszerű, stílusos, kortalan ruháiba öltözve Tan három hónap alatt 10 ezer követőt gyűjtött össze, hat hónap elteltével pedig már cégek hívták. Mostanra több mint 200 ezer TikTok követője, ügynöke és modellkarrierje van a platformon kívül, és szerepel a Clairol legutóbbi globális hirdetési kampányában.

A munka jövedelmező, mondta Tan, és nem tervezi, hogy egyhamar abbahagyja.

Tan sikere egyébként inkább kivétel, mint szabály. Ennek ellenére simán ott van a lehetőség az idősebb tiktokkerek számára, mert ebben a korosztályban kevesebb alkotóval kell (egyelőre) versenyezni – mondta Kevin Creusy, az Upfluence társ-vezérigazgatója, amely 4,5 millió közösségimédia-alkotóból álló adattárat kezel. Április közepén a listájukon csak körülbelül 2700 bejegyzés volt 60 év felettiek számára, és ezek közül csak 174-nek volt TikTok-fiókja. A csoport túlnyomórészt nőkből és fehérekből áll, mondta, ami azt jelzi, hogy más csoportok összességében alulreprezentáltak.

A márkák gyakran alig 5000 követővel rendelkező alkotókat keresnek, mivel ezek az úgynevezett nano-befolyásolók nagyobb valószínűséggel lépnek kapcsolatba az emberekkel a megjegyzés rovataikban, hiteles hangulatot kölcsönözve a fióknak – mondta Mr. Creusy. Ezek a fiókok olcsó marketingeszközök is lehetnek, mivel az alkotók néha csak azért jelenítenek meg egy terméket, mert ingyenes mintát kaptak. Az Upfluence-en létrejött partnerségek körülbelül fele ingyenes termékeket kínál kompenzációként, fizetés nélkül.

Amúgy buktatók is várják az idősebb alkotókat, akik egy termékpromóciós vállalkozást próbálnak felépíteni. A csalók márkaképviselőnek adják ki magukat, és arra kérik az alkotót, hogy fizessen a minta kiszállításáért, vagy kérhetik személyes adataikat – mondta Margaret Bourne, az alkotók trainere. Elmondta, hogy a csalások gyakran tartalmaznak túlzó, szakszerűtlenül megfogalmazott vagy hibásan írt üzeneteket, és általában ismeretlen márkától vagy cégtől származnak.

Az alkotóknak ezen kívül egyensúlyt kell teremteniük a szponzorált tartalmak és a saját tartalmaik között is, mert a felhasználók nem akarnak egy reklámfolyamra hangolódni – mondta Lisa Pedace (59), komikus és színész San Diegóból, aki a világjárvány idején kezdett tartalmat készíteni. Jelenleg több mint 750 ezer követője van, és olyanok alkalmazták már, mint az Amazon Prime vagy a Valentino.

Pedace elmondta, hogy nem tervezi, hogy hamarosan nyugdíjba vonul, de növekvő TikTok-bevételét megtakarításokba fordítja. „Jó a pénz, és folyamatosan javul” – mondta.

A növekedés folytatódásával a TikTok valószínűleg folyamatosan bővíti az idősebb felhasználókat, és vonzza az őket megcélzó szponzorált bejegyzéseket.