A multi level marketing modell nem újkeletű dolog, vannak akik megtalálják benne a számításukat, és vannak akik mindenüket elvesztik. Néhány embert nem zavar, hogy egy arckrém vagy egy vitamin megvásárlásához egy egész üzletet is el szeretnének adni, van aki inkább teljesen kizárja emiatt az életéből az ilyen módon árult termékeket. Az azonban az utóbbi években egyértelművé vált, hogy a közösségi oldalak lettel az ilyen vállalkozások talán legnagyobb toborzóoldalai.
A TikTok most frissítette a felhasználási feltételeit, és néhány kisebb változtatás mellé a “Csalások és átverések” szekcióba bekerült az MLM is, így ők lettek az első olyan közösségi oldal, ami tiltja az MLM tevékenységet. Az oldal szóvivője szerint így szeretnék megvédeni a felhasználókat. Az MLM nem most kezdett terjedni a közösségi oldalakon, a kezdetben csak üzenetet küldtek rég nem látott ismerősök, akik egy kiváló üzleti ajánlatról vagy éppen életeket megváltoztató termékről szerettek volna az emberekkel beszélni egy személyes találkozó alkalmával. Ma pedig akár influenszerek is ajánlják a termékeket, és veszik rá a követőiket, hogy csatlakozzanak a titkos csoportba, amitől megváltozik az életük. Az üzleti modell lényege, hogy minél több embert szervez be valaki maga alá, és azok is minél több és aktívabb embereket vonnak be a bizniszbe, annál több a részesedés, ez pedig azt jelenti, hogy folyamatosan új embereket keresnek. Minél feljebb van valaki a hierarchiában, annál többet kereshet, a TikTok és a közösségi oldalak pedig kiváló platformok, hogy a vezetők megmutassák, milyen autót vettek a keresetükből, hova nyertek jutalomutat, vagy éppen mennyit kerestek, és azt ígérik, bárki utánuk csinálhatja. Különösen a világjárvány idején volt ez egy aranybánya számukra, hiszen nem csak azt bizonygathatták, hogy a termékeik egészségmegőrzésre alkalmasak, hanem azt is, hogy lehetőséget adnak azoknak, akik elvesztették a munkahelyüket, hogy bevételt szerezzenek. És bár vannak olyanok, akik tényleg jól tudnak érvényesülni ebben a közegben, sokan vannak azok is, akik inkább csak pénzt, időt és kapcsolatokat veszítenek. Ezzel együtt az MLM ellenes hangok is felerősödtek, a Youtube-on megnőtt az MLM leleplező videók száma, ez vezethetett odáig, hogy a TikTok inkább pontot tett az ügy végére, és tiltja az ilyen jellegű tartalmakat.
Forrás: The Atlantic