Sokszor írtunk már itt a Marketing Morzsákon az egyes közösségi oldalak algoritmusáról, aminek talán a legnagyobb bajnoka a Tiktok. A kínai alkalmazás annyira durván követi a viselkedésünket, hogy pillanatok alatt képes váltani, ha mi elkezdünk másra keresni az appon belül. De persze nem sokban marad el ettől az Instagram sem, aminek működéséről Adam Mosseri, a platform vezetője írt nemrég egy hatalmas cikket, és amit mi most most röviden összefoglalunk.

Ha tényleg rövidek akarnánk lenni, akkor annyit írnánk, hogy az alkalmazás mindent néz és elemez abból, amit mi benne csinálunk, sőt, azon kívül is. De tényleg mindent.

Mosseri amúgy azt írja, az Instagram minden része saját algoritmust használ, de igazából mindegyiknél azt nézik, hogy hogyan is viselkedik a felhasználó.

Nézik, hogy mire nyom rá, mikor nyom rá, mennyi ideig néz egy képet, videót, mit néznek az ismerősei, hány éves, milyen nemű, mennyit néz meg egy adott videóból, milyen gyakran tér vissza egy adott témához, mekkora szünetet tart az „instázások között”, szóval mindent. Azt is nézi, hogy akiket követünk, miket osztanak meg, aztán azt is, ha mondjuk egy az algoritmus által ajánlott, de nem követett bejegyzés kerül elénk, arra hogyan reagálunk.

Aztán azt is elemzi a rendszer, hogy egy adott bejegyzéssel mennyire kerültek kapcsolatba az emberek, és ha hasonló ízlésűek sokszor, akkor nekünk is bedobja próbaképen. Nézi a cseteléseinket, ott miről beszélünk, milyen képet osztunk meg a másikkal, ők mit osztanak meg velünk.

Ezeket amúgy aztán úgy elmezi a rendszer, hogy azért mégse ugyanattól az embertől nézzük állandóan a képeket, videókat, és elkezdi keverni másokkal, frissebb dolgokkal.

A történeteknél nézik, milyen gyorsan lapozunk, milyen gyorsan ugrunk át reklámot, kinek a történetét lapozzuk el, kinél ragadunk le, ott mit nézünk, mennyi ideig. Nézik az előzményeket is, mire lépünk esetleg vissza.

Szóval tényleg mindent néz, és ezeket részletezi Mosseri, többször is kiemelve, hogy az alapelvekbe ütköző dolgokat azonnal igyekeznek törölni, és nem felajánlani újból.

És arról is beszél még, hogy hogyan tudjuk ezt befolyásolni: úgy, hogy proaktívak vagyunk, vagy hogy olyan dolgokat lájkolunk, amit tényleg szeretünk, kikövetjük azokat, akiket annyira nem kedvelünk, jelentjük, ami tényleg zavaró stb., és ezek után tisztább lesz az Instagramunk.

Akit érdekel a hosszú, angol nyelvű bejegyzés, kattintson ide.