November 6-án a német kalózpárti EP-képviselő, Patrick Breyer az Európai Bizottsághoz fordult és hivatalosan jogi álláspontot kért arra vonatkozóan, hogy „az eszközön tárolt információk védelme kiterjed-e arra az információra is, hogy a felhasználó az eszközén elrejti vagy blokkolja bizonyos oldalelemeket, vagy használnak-e hirdetésblokkoló szoftvert az eszközön”, és ha ez a fajta észlelés „feltétlenül szükséges egy olyan szolgáltatás nyújtásához, mint a YouTube”.

A YouTube az év elején megkezdte a hirdetésblokkoló-blokkolás bevezetését Európában, megakadfályozva, hogy egyes európai felhasználók megtekintsék a tartalmat, ha engedélyezve van az eszköz. Az EU elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelve megköveteli az online szolgáltatóktól, hogy kifejezett engedélyt kapjanak ahhoz, hogy „hozzáférésük legyen az előfizető vagy felhasználó végberendezésében tárolt információkhoz”. Alexander Hanff, az Európai Adatvédelmi Testület szakértői tanácsadója azt állítja, hogy a YouTube JavaScript-alapú észlelési szkriptek használatával a felhasználó böngészője által megjelenített HTML-oldalelemek keresésére vonatkozik ez a követelmény, és úgy véli, hogy nem tartja be azt.

Az ír adatvédelmi biztoshoz (DPC) benyújtott panaszban Hanff felszólította a DPC-t, hogy „lépjen fel a YouTube ellen… a törvény megsértése miatt, és követelje a YouTube-tól, hogy hagyjon fel a reklámblokkolók észlelésére szolgáló eszközök jogellenes alkalmazásával”.

Hanff, aki közreműködött az EU elektronikus hírközlési adatvédelmi szabályozásának közelgő frissítésének megszövegezésében, azt mondja, szerinte a YouTube JavaScriptje sérti az uniós polgárok magánéletét.

„A YouTube által telepített szkript azt nézi, hogy az emberek milyen szoftvereket futtatnak a gépeiken, vagy milyen viselkedést tanúsít a böngészőjük a privát tevékenységeikkel kapcsolatban. Ez nincs rendben. Ez illegális” – állítja Hanff, megismételve panaszát. Az Európai Alapjogi Charta 7. cikke értelmében alapvető jogunk van a magánélethez. A 8. cikk értelmében alapvető jogunk van az adatvédelemhez.”

Christopher Lawton, a YouTube képviselője elmondta a WIRED-nek, hogy „a hirdetések az alkotók sokféle ökoszisztémáját támogatják világszerte, és milliárdok számára teszik lehetővé kedvenc tartalmaik elérését a YouTube-on. A hirdetésblokkolók használata sérti a YouTube Általános Szerződési Feltételeit.”

A reklámblokkolás melletti érvek a sávszélesség-fogyasztás csökkentésétől a pszichológiailag káros hirdetések elkerüléséig terjednek. (A YouTube például alkohollal, diétákkal és online kaszinókkal kapcsolatos hirdetéseket jelenít meg.) De a legnyomósabb érv a reklámblokkolás mellett az online biztonság. A kutatók az online hirdetési hálózatokat a kiberbiztonság fő fenyegetési vektorának tekintik, és a YouTube-on megjelenő hirdetésekről korábban is hivatkoztak arra, hogy kripto-bányászó rosszindulatú programokat, valamint csalásra és pornográf tartalmakra mutató linkeket szolgálnak fel.

Forrás: The Wired