A NuHeadz Talent Management 2019 őszén több mint 1,000 TikTok-felhasználó részvételével végzett felmérést, amit honlapjukon tettek közzé, és amiből most itt a Marketing Morzsákon is szemlézünk.
A kutatásunk során az egyik első kérdés a felhasználók korára és lakóhelyére vonatkozott. Az eredmények alapján elmondható, hogy elsősorban a 11-18 éves korosztály körében kiemelkedően népszerű a TikTok, a felhasználók 76 százaléka ebbe a korcsoportba tartozik, ugyanakkor a 18-24 éves korosztály is képviselteti magát közel 20 százalékkal. A 25 év felettieket egyelőre még nem aktívak a TikTokon, de várhatóan ide is hamarosan betör az applikáció. Lakóhely szerint főként a városi fiatalok körében népszerű a TikTok, a felhasználók 70 százaléka budapesti vagy vidéki városban lakik.
Az elsőszámú platformnak egyébként jelenleg az Instagram tekinthető a felhasználók körében. A megkérdezett TikTok-használók ötven százaléka több mint egy órát használja naponta az Instagramot, 30 százaléka több mint két órát tölt el rajta. Ugyanakkor a TikTok-ot is a válaszadók 30 százaléka használja napi több mint fél órát, tévét viszont a TikTok-felhasználók 30 százaléka egyáltalán nem néz. A felmérés szerint ugyanis a 18 éven alattiak körében a TikTok-videók elérése már a tévével verseng.
Például az X-Faktor után a rögtön Czura Karina népszerű tiktokker egyik videója a legnépszerűbb. Érdekesség, hogy a tévét néző TikTok-felhasználóknál például az Egyenes beszéd című műsor az egy százalékot sem éri el, de az X-Faktort minden második nézi. Az X-Faktor népszerűsége azon is jól lemérhető, hogy a 2019-es évadban szereplő Manuel egyik dalára több mint 17 ezer TikTok-videó készült.
A TikTok az egyik elsőszámú zenei platformmá válik
Az NuHeadz által megkérdezett TikTok-felhasználók többsége jelezte, hogy már itt találkozik az új zenékkel. Ma már olyan slágerek is az alkalmazásnak köszönhetik a sikereiket, mint a Grammy-díjas “Old Town Road”, vagy a “Ride it”. Egy-egy népszerű magyar dalra akár tízezres nagyságrendben készülnek videók itthon, amelyek kulcsszerepet játszhatnak az adott dal elterjedésében. A NuHeadz tapasztalatai alapján a legnépszerűbb magyar előadók a hazai TikTok-felhasználók körében Manuel, Burai Krisztián, Mario, ByeAlex és Ábrahám.
A felmérés során kiderült még az is, hogy kiket ismernek fel kép alapján azok a fiatalok, akik használják a TikTokot. Az eredmények azt mutatták, hogy a legnépszerűbb YouTube-videósok továbbra is a fiatalok kedvencei, de például Gálvölgyi János ismertsége már nem éri el az 50 százalékot sem. Ugyanakkor a legnépszerűbb TikTok-videósok ismertsége már 50 százalék felett van. A felmérés a 2019-es önkormányzati választás utáni héten készült, ezért a közszereplők közül Karácsony Gergely fotójára is rákérdeztek a felmérés készítői, ő azonban mindössze a TikTok-használók harmadának volt ismerős. Csonka András viszont – aki maga is rendszeresen tölt fel videókat a TikTokra – magas, 73 százalékosos ismertséggel rendelkezik.
A kutatás metodikájáról annyit kell tudni, hogy három népszerű TikTok-videós (Bóna Bianka, Czura Karina, Liszkai Márk) Instagram Story posztjaiban jelent meg egy felhívás 2019 októberében egy kérdőív kitöltésére, amit közel 1100-an teljes mértékben meg is csináltak, ebből 1034-en válaszoltak “igen”-nel arra a kérdésre, hogy használják-e a TikTok-ot, az eredmények összesítésénél pedig csak azokat a válaszokat nézték, akik aktívan használják az alkalmazást.