A Universal Music Group február elsejével szakíthat a Tiktokkal, miután a vállalatoknak nem sikerült megegyezniük olyan kérdésekben, mint az előadók kompenzációja és a mesterséges intelligencia. Ez azt jelentené, hogy a világ legnagyobb kiadója, nem biztosítaná a Tiktok számára a dalait, és ez az utóbbi cégnek eléggé fájna.

A Universal amúgy nyílt levelet tett közzé, amiben azzal vádolta meg a TikTokot, hogy az megpróbálja „zaklatni” és „megfélemlíteni” őket, hogy „elfogadjanak egy rosszabb ajánlatot” a most lejáró szerződés helyett, és ez nem tükrözi sem a Tiktok piacion elért eredményeit, sem a Universal előadóinak az értékét.

Az UMG dominanciáját nem lehet túlbecsülni, hiszen a cég olyan előadók jogait birtokolja, mint a Beatles, Bob Dylan, Elton John, Drake, Sting, the Weeknd, Kendrick Lamar, SZA, Ariana Grande, Justin Bieber, Adele, U2, Coldplay, Post Malone és még sokan mások. Ráadásul nemrég Sophie Ellis-Bextor újrafelfedezett slágere ment nagyot a Tiktokon, amit ha a Universal kivon az engedély alól, népszerű videók milliói tűnnek el egyik pillanatról a másikra. És még ez is csak kis szelete lesz annak, hogy mennyi videót törölnek a onnan, ha a két cég nem tud megegyezni.

A nyílt levélben az UMG azt állítja, hogy a TikTok a teljes bevételének csak körülbelül 1%-át teszi ki az, amit nekik fizetnek, és ez szerintük bizonyítéka annak, hogy milyen kevés a TikTok kompenzációja a művészeknek és a dalszerzőknek, annak ellenére, hogy hatalmas és növekvő felhasználói bázisa, gyorsan növekvő hirdetési bevételei nagyban támaszkodnak a zenére.

A zenei cég azt állította, hogy az új megállapodásról szóló tárgyalások során a TikTok az előadóinknak és a dalszerzőinknek olyan fizetést javasolt, amely töredéke annak, amit a hasonló helyzetű nagy közösségi platformok fizetnek.

Az UMG azt állítja, hogy amikor a tárgyalások elakadtak, a TikTok megpróbálta „megfélemlíteni” a céget „egyes feltörekvő művészeink zenéjének szelektív eltávolításával”, miközben nagyobb sztárokat tartott a platformon.

A TikTok taktikája nyilvánvaló az UMG szerint: használja a platform erejét a sebezhető művészek bántására, és próbálja megfélemlíteni a céget, hogy beleegyezzenek egy rossz üzletbe, amely alulértékeli a zenét, és lecseréli a művészeket és a dalszerzőket, valamint a rajongóikat.

Válaszában a TikTok azzal vádolta az UMG-t, hogy saját kapzsiságát művészeik és dalszerzőik érdekei fölé helyezte:

„A Universal hamis narratívája és retorikája ellenére a tény az, hogy úgy döntöttek, hogy elhagyják egy olyan platform erőteljes támogatását, amely jóval több mint egymilliárd felhasználóval rendelkezik, és amely tehetségeik ingyenes promóciós és felfedezési eszközeként szolgál” – mondta a vállalat.

Magyarán, örüljenek, hogy ott lehetnek egyáltalán.

A félrement üzlet azzal járhat, hogy a TikTok többet foglalkozik majd a zenealkotással és a mesterséges intelligenciával. Tavaly indította el a TikTok Music-ot bizonyos országokban a Spotify és az Apple Music riválisaként, és kísérletezik a mesterséges intelligenciával is, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy parancsok segítségével hozzanak létre dalokat.

Az UMG azzal is vádolja a TikTokot, hogy engedte, hogy a platformot elárasszák az MI által generált felvételek. „Azáltal, hogy olyan eszközöket fejlesztenek ki, amelyek lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy belekóstolhassanak a mesterséges intelligencia zenekészítésébe, a TikTok „a művész mesterséges intelligenciával történő leváltását támogatja” – mondta az UMG, és azt állítja, a jogsértő tartalmak eltávolítása is nagyon bonyolult folyamat a Tiktoknál.

A TikTok hasonló megállapodásokat kötött amúgy más zenei cégekkel, köztük a Sony-val és a Warner Music-kal, de azt nem tudni, hogy ezek hogyan reagálnak a mostani fejleményekre, és osztják-e az UMG aggodalmait.

Forrás: The Guardian