Milyen kihívásokkal néz szembe egy női vezető, és hogyan lehet érvényesülni egy folyamatosan változó iparágban? Forgács Mariann, a BeSocial társalapítója mesél karrierje kezdetéről, a marketing világában szerzett tapasztalatairól és arról, milyen tanácsokat adna a fiatal nőknek, akik vezetői szerepre vágynak.
Hogyan indult a karriered a marketing területén, és milyen út vezetett a BeSocial megalapításához?
Bölcsész diplomával felnőttoktató és rádiós újságíró vagyok a végzettségemet tekintve. Már az első munkahelyemen is online marketinggel foglalkoztam, bár akkor még kicsit magyarázni kellett a környezetemben, hogy mit jelent az, hogy 20-an egy honlapon dolgoznak és nincs kézzelfogható produktum…
Aztán különböző helyeken dolgoztam online marketingesként. A Facebook magyarországi berobbanásakor éppen szabadúszó tanácsadó voltam, így picit több kapacitásom maradt arra, hogy alaposabban megismerjem a platformot.
Tökéletes időzítéssel kezdtünk el közösen dolgozni Joanelli Tamás alapítótársammal egy-egy ügyfélnek, így adta magát a dolog, hogy 15 évvel ezelőtt adjunk nevet ennek az egésznek, így született meg a BeSocial.
Milyen kihívásokkal találkoztál nőként, majd vezetőként a marketing világában?
Fiatal női vezetőként gyakran azt gondolták, hogy én már csak akkor érkeztem a cég életébe amikor már minden beindult és sínen volt. Az igazság viszont az, hogy a kezdetektől közösen építkeztünk Tamással. Posztoltunk, moderáltunk, nyereményjátékok kapcsán sorsoltunk, postáztást intéztünk.
Középkorú férfi cégvezetőkkel, döntéshozókkal kezdetben nehezebb volt elfogadtatni a szakértelmemet, de azt hiszem, idővel ezt is sikerült kezelni. Talán azért is, mert már az életkoromból és a tapasztalatomból adódóan is elfogadják, hogy értek ahhoz amivel foglalkozom.
Tapasztaltál-e bármilyen előítéletet vagy akadályt a szakmában a nemed miatt? Ha igen, hogyan kezelted ezeket?
Komolyabb akadályt nem, vagy csak nem úgy tekintettem rá.
Milyen készségek és tulajdonságok segítettek abban, hogy sikeres vezetővé válj?
Szerintem a kitartás, következetesség, rugalmasság és a csapatban való gondolkodás elengedhetetlen egy vezető életében.
A mi iparágunkban ez még kiegészül a folyamatos aktív figyelemmel, hiszen mindig változnak a platformok és ezekkel szerintem egy szakmai vezetőnek is tisztában kell lenni.
Hogyan lehet támogatni a fiatal nőket, akik marketingvezetői szerepre vágynak?
Mentorálással és őszinteséggel.
Nem minden jó szakember egyben jó vezető is. Sokszor csak a pozitív oldala látszik ennek, ezért fontos őszintén megmutatni azokat a részeit is egy ilyen munkának, ami esetleg nehezebb, így teljesebb képe lehet egy pályakezdőnek, fiatalnak és talán jobban el tudja dönteni, hogy ez lehet-e az ő útja.
Látsz-e változást az iparágban a nők vezetői szerepének megítélésében az elmúlt években?
Lehet, hogy megosztó leszek ezzel, de nem támogatom a kifejezetten nőknek szervezett iparági rendezvényeket. Bár egyre több ilyen van, szerintem ez talán minimális segítség lehet, de kicsit olyan, mint a “Női vezető” matrica az autón, vagy a nőknek fenntartott parkoló…
Hogyan egyezteted össze a vezetői szerepedet a magánéleteddel?
Nehezen.
Mivel gyakorlatilag folyamatos jelenlétet és figyelmet követel meg ez az iparág, és a cégvezetői lét, ezért nagyon nehéz kikapcsolnom. Ha van rá lehetőségem, akkor azt offline dolgokkal teszem.
A magánéletemben szeretek barátokkal találkozni, utazni, kertészkedni, könyvet olvasni (papír könyvet!).
Mit tanácsolnál a pályakezdő nőknek ebben az iparágban?
Legyenek nyitottak, folyamatosan fejlesszék a tudásukat és ne csak azt teljesítsék ami az alap, hanem mindig legyen +1 extra dolog.