Paolo Sorrentino szakít a streamingszolgáltatókkal, visszatér inkább a hagyományos filmhez. Az Oscar-díjas olasz filmrendező erről a cannes-i filmfesztiválon beszélt.

The Hand Of God

„Talán azért, mert kezdek megöregedni, de a legjobb dolog számomra, ha megpróbálok a nagyvászonra dolgozni” – mondta Sorrentino kedden, a mozi jövőjéről rendezett beszélgetésen, amelyen mások mellett Guillermo del Toro és Costa Gavras is részt vett.

A nagy szépség című filmjéért 2014-ben Oscar-díjjal elismert Sorrentino hangsúlyozta, hogy a „kép ereje” csak a filmvásznon tud kiteljesedni. Az olasz filmes, akárcsak más elismert filmrendezők, köztük Martin Scorsese és Jane Campion, az elmúlt években a Netflix számára készítettek produkciókat. Sorrentinónak Az ifjú pápa című sorozata a Sky, az HBO és a Canal televíziók közös produkciójában, az Isten keze című önéletrajzi filmje pedig a Netflixnél született.

Mint mondta: a streamingnek forgatott munkái jót tettek a szolgáltatónak, de többé nem akarja ezt az utat járni. Hozzátette, hogy szerinte a könnyű pénz beáramlása valójában problémát okozott. „Sok filmkészítő számára ez a lehetőségek – filmek sorozatok – túladagolása lett. Elkezdtünk nagyon kapkodni” – ismerte el Sorrentino.

„Egy jó filmhez idő kell. Ez egy tévút volt. Fontos, hogy visszatérjünk a múlthoz” – fogalmazott.

A Netflix egy évtized óta először veszített előfizetőket, amiért a közelmúltban alkalmazottainak létszámát is csökkentenie kellett.

A cannes-i filmfesztivál szervezői korábban kizárták a Netflixet és más streamingszolgáltatókat a fesztiválon való részvételből, mert filmjeiket nem forgalmazták a mozikban.

Az 51 éves rendező azt mondta, optimista a mozik jövőjét illetően. „Egyszer csak eljön az idő, amikor az emberek belefáradnak majd az otthoni filmnézésbe” – vélekedett.

A rendező a streamingszolgáltatókat bírálva azt is megjegyezte: szerinte ahhoz képest, hogy mennyi pénzük van, nem fektetnek be eleget az új hangok, a fiatalabb filmesek felkarolásába.

Az Oscar-díjas Costa Gavras szintén bizakodóan nyilatkozott a mozi kilátásairól, miután szerinte az ágazat túljutott a pandémia legrosszabb időszakán. Úgy vélte, a mozi már a Covid-éra előtt is kezdett egy ciklus végéhez érni, és a járvány után sok minden megváltozott, a nézők is változtak. Ugyanakkor – idézte a Variety.com 89 éves rendezőt – „az ember nem élhet történetek nélkül, ezért a filmművészet folytatódni fog. Nem abban a formában, ahogyan mi ismerjük, de folytatódni fog”.

Forrás: MTI