Egyre nagyobb teret nyer a Twitteren a North Atlantic Fellas Organization, vagyis NAFO nevű informális csoport, amelynek tagjai siba inu-avatár mögé bújva humoros mémek, vicces videók terjesztésével igyekeznek szembeszállni az orosz propagandával, és pénzadományokat gyűjtenek az ukrán katonáknak.
A Politico amerikai hírportál európai kiadása heti nyomtatott változatának csütörtöki címlapján szereplő riport szerint a Twitteren mostanra naponta átlagosan 5 ezer olyan poszt jelenik meg, amely a NAFO-hoz kötődik. A mozgalom májusban indult, maroknyi követővel, mára nemzetbiztonsági szakértők, internetes kultúrharcosok, politikusok, illetve hétköznapi Twitter-felhasználók tömegei osztják meg a cuki siba inu-képeken alapuló, de valójában az Oroszország ellen harcoló Ukrajnát támogató, fegyverként használt tartalmakat, hogy aláássák és nevetség tárgyává tegyék az orosz vezetés online tájékoztatásait.
A NAFO szimpatizánsai Vlagyimir Putyin orosz elnököt támadó mémekkel és a Kreml háborús erőfeszítéseit gúnyoló vicces videókkal árasztják el a Twittert. A közösséget erősíti például Adam Kinzinger amerikai republikánus képviselő, Toomas Hendrik Ilves volt észt elnök, sőt újabban Olekszij Reznyikov ukrán védelmi miniszter is, aki kedden változtatta meg Twitter-profilképét egy szemüveges, öltönyös siba inu-képre, amelyen a kutya egy lebombázott, lángokban álló híd előtt áll, és egy ukrán címeres pajzsot tart a mancsában. Reznyikov köszönetet mondott a siba inus képeket megosztó minden egyes felhasználónak, és nagyon értékesnek nevezte a csoport adományait és „a dezinformáció elleni küzdelmét”.
A csoport május végén jött létre azzal a céllal, hogy pénzadományokat gyűjtsön az ukrán katonák támogatására. Aki pénzt utal ilyen célra, kérhet a NAFO-tól saját doge- vagyis siba inu-avatárt. A NAFO-ban harmincöt fős csapat dolgozik az újabb és újabb kutyás profilképek kialakításán, naponta már több mint ezren kérnek tőlük egyedi siba inus-profilképet. A NATO-ra rímelő NAFO elnevezés mellett azt követően döntöttek az alapítók, hogy felröppent az a szóbeszéd, hogy a csoport nyugati nemzetbiztonsági ügynökségeknek dolgozik. Miután orosz influenszerek azzal vádolták meg a NAFO tagjait, hogy nyugati kémek titkos kódjait terjesztik, a csoport több tagja a CIA székhelyét, a virginiai Langley-t állította be lakhelyének.
Emma Salisbury, a Londoni Egyetem nyugati hadászati technikákat tanulmányozó kutatója szerint az internet mélyéről, önszerveződéssel felépült NAFO-hoz hasonló mozgalomra korábban soha nem volt példa.
Jamie Cohen, az internetes kultúra New York-i szakértője úgy vélte a NAFO tényleges harcászati cselekményt hajt végre egy állam ellen az interneten. Nagyon jellegzetes és egyszerű a taktikájuk, amelyhez ügyesen választották meg a kabalafigurát is – tette hozzá, kiemelve, hogy a NAFO-tartalmak az emberek mindennapi életének részévé tudnak válni, és míg az orosz propagandát szigorúan a Kremlben tartják ellenőrzés alatt, a NAFO-hoz bárki csatlakozhat, a humor áll a középpontjában, és az emberek úgy érzik, pozitív módon tudják az Ukrajna iránti támogatásukat kifejezni.
Orosz influenszereknek és tisztviselőknek egyaránt nehéz dolguk van ezekkel a mémekkel; egy orosz diplomata magából csinál bolondot, ha egy doge-avatáros Twitter-bejegyzésre elkezd válaszolni, hiszen látszólag egy rajzfilmből kilépett kutyával kezd vitatkozni. A 30 ezer Twitter-követővel rendelkező Mihail Uljanov, Oroszországnak a bécsi székhelyű nemzetközi szervetekhez akkreditált diplomatájának meg is gyűlt a baja a NAFO-val. Ő egy alkalommal úgy fogalmazott, hogy Moszkva Kijev agressziójára reagálva támadta meg Ukrajnát, a NAFO pedig felfigyelt erre a nyilatkozatra, és össztűz alá vette a diplomatát. Amikor a mozgalom egyik tagja Uljanovot történelemhamisítással vádolta meg, az orosz diplomata erre reagálva azt írta ki az üzenetküldőre, hogy „ezt önök mondják, nem én”. Bejegyzéséből a NAFO mémet csinált, amely aztán bögréken és pólókon is megjelent. Az összehangolt támadások után Uljanov egy hétre eltűnt az internetről, bár ő maga azt állította, csak nyaralni volt.
Szintén önerőből szerveződő kezdeményezésként indult februárban a Saint Javelin nevű weboldal, amely augusztusban 350 ezer dollárt gyűjtött össze közösségi adományokból különböző ukrán szervezetek javára. Februárban egy egyszerű honlappal indították útnak a vállalkozást, amely kezdetben egyetlen matricát, a páncéltörős Madonnát árusította. Azóta már különböző szenteket páncéltörővel, rakétavetővel és harckocsikkal ábrázoló matricákat, pólókat, bögréket, zászlókat is árulnak, és az ukrán védekezésre felajánlott eddigi bevétele már meghaladja a másfél millió dollárt.
Forrás: MTI