Őrült hónapjai voltak a közösségi médiának, de akár mondhatnánk éveket is. A legfőbb ok ugye, hogy (vagy ahogy) Elon Musk megvette a Twittert, onnantól kezdve teljesen megkavarodott mindenki. Mi most összeszedjük a közelmúlt legfontosabb történéseit, hogy kicsit rendet vágjunk a fejeünkben (meg az olvasó fejében is, ha esetleg eltévedt volna.)

Kék pipa a Twitteren

A kék pipás őrületet is Elon Musk kezdte el a Twitterrel. Most nem írnánk le hosszan a részleteket, elég annyi, hogy az eddig a hivatalos, ellenőrzött fiókokra használt jelzés elvesztette jelentőségét, ugyanis már bárki megveheti. És nem csak a Twitteren (vagyis bocsánat, X-en, de erről később), hanem már az Instagramon is. És igen, Magyarországon is. Előbbi 4000 forintba kerül havonta, és olyanokat kapunk vele mint előrébb rangsorolás, nagyjából dupla annyi bejegyzés hirdetések nélkül, félkövér és dőlt betűs részeket tehetünk a bejegyzésbe, hosszabb videókat tölthetünk fel, bejegyzések utólagos szerkesztése stb.

Kék pipa az Instagramon és Facebookon

Erről még itt a Morzsákon sem írtunk, de már nálunk is elérhető az instás, facebookos kék pipa, azaz a Meta Verified. Kicsit suttyomban vezették be, bár azt lehetett tudni, hogy majd jön. Szóval jött, és magánszemélyként már el is érhető. Lehet azért nem verték nagy dobra, mert alig jár előnnyel, viszont nagyon drága. Apple mobileszközön például 6290 forint havonta, és csupán fokozott fiókvédelmet, kiemelt támogatást, és plusz matricákat kapunk ezért az összegért. És kizárólag magánszemélyek fizethetnek elő, tehát oldalak nem. És ugyanez elérhető a Facebookon is, ugyanilyen drágán, ugyanezekkel a paraméterekkel. A Meta amúgy ígéri, hogy lesz közös előfizetés is, de egyelőre még nem vezették be.

Zene az Instagramon

Nagyon régóta panaszkodtunk itt a Morzsákon amiatt, hogy gyakorlatilag mindenhol elérhető már az Instagram Music, nálunk nem. Amikor zenés poszt érkezett a feedbe, csak egy üzenet és egy néma videó fogadott minket. Az év elején viszont megérkezett a hazai jogkezelőknél is reménysugár, hogy lehet nálunk is megy majd a zene, és pár hete már konkrétan ott is van minden magyar felhasználónál a lehetőség, hogy zenét rakjon a videóihoz, amit aztán az is hall, aki csak nézi a tartalmat. Tényleg felüdülés a dolog, rég örültünk valaminek ennyire.

Nem árt aktívkodni a facebookos csoportokban

Teljesen váratlanul a Facebook elkezdett olyan üzeneteket küldözgetni, hogy ha az adott ember nem lesz aktív az általa adminisztrált Facebook-csoportban, akkor leváltják, és átadják azt másnak. Eddig is volt olyan amúgy, hogy amelyik csoportot nem adminisztrálják, azt felfüggeszthetik, de olyan nem, hogy elveszik (adott esetben akár) a tulajdonostól (is). Egyelőre olyan, mintha ez tesztüzem lenne, szóval lehet nem vezetik be, de nem árt figyelni a csoportadminoknak.

X lett a Twitterből

Elon Musk egyszer csak bejelentette, hogy megszűnik a Twitter és lesz belőle X. Lelke rajta, nem tudjuk mit nyer vele, de az biztos, hogy régi álma valósult meg ezzel, lévén az X márkanevet már régen lefoglalta magának. Érdekesség, és valószínűleg ezzel nem is nagyon függ össze, hogy Magyarországon eddig nem volt túl népszerű a szolgáltatás mondjuk a Facebookhoz képest, de most a Z generációtól egyre inkább hallani azt, hogy az elöregedett Facebookról ide mennek át. Meglátjuk mennyire lesz ez a vándorlás hosszú távú.

Nagyon fejlődik a Whatsapp

Az elmúlt hónapban olyan dolgok történtek az egyik legnépszerűbb csevegő szolgáltatásnál, hogy már lehet HD képet, videót küldeni, meg tudjuk osztani a képernyőnket, videóüzenetet küldhetünk stb. Igazából ezeknek mind egytől egyig örülünk, és gyakorlatilag hetente jön valami újdonság, érdemes figyelni rá.

Mindenki tiltaná a Tiktokot

Aztán mégsem tiltja senki. Vagyis olyan értelemben tiltják, hogy egy csomó ország hivatalos szervénél nem lehet használni céges eszközökön, de kompletten egyelőre csak Szomália tiltotta pont a napokban. Az USA nagyon akarja, de még ők sem tettek konkrét lépéseket, egy állam kivételével, ahol viszont nem tudják, technikailag hogyan oldják majd ezt meg.

Ne akarjunk Barbie-k lenni

Az elmúlt hónap őrülete a Barbie film volt, amire többen is ráugrottak, és még sokan most sem eresztik a témát. Annyira Barbie vagy Ken akart mindenki lenni, hogy vígan adták oda az adataikat akár ismeretlen cégeknek, oldalaknak is. Ezért mi aztán figyelmeztettünk mindenkit, hogy ezt nem kéne, mert ki tudja hová kerülnek a személyes dolgaink.

Bunyó

És hogy ne csak komoly témákat vegyünk elő az elmúlt hónapokból: felmerült, hogy Elon Musk és Mark Zuckerberg összeveri egymást. Igen, tényleg. Előbbi kihívta utóbbi, utóbbi meg elfogadta a kihívást. Viszont azóta sem történt semmi, pedig már a római Colosseumot is felajánlották a küzdelemre. Csak a szájkarate megy, pedig tuti mindenki vágya, hogy a világ leghíresebb tech moguljai közül ketten péppé verjék egymást.